- ons 16 mar 2016, 07:40
#1058538
Mvh
Lennart
164forever skrev:Jag, och min pappa, (RIP) har dock aldrig haft några problem med V6:ornaVäl skött service, och ingen "slit och släng" körning så funkade dom väl så bra som andra motorer. Problemet var att oljekanalerna till kamaxlarna "bekade igen" vid för långa oljebytesintervaller, tror det rekommenderades 500 mil då, (samma problem som finns idag med Longlife oljorna) och kamaxlarna slets ner och det började knacka ungefär som för vid stort ventilspel. Det var samma problem på en del andra Peugot och Citroën modeller som hade samma konstruktion i vissa 4-cyl. modeller också. Även 4-cyl Ford med överliggande kam hade samma problem. Nu pratar vi -70 - -80-tal, denna konstruktion (typ av "vipparmar") finns nog inte idag.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V