Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fetgor
Hej, grabbens a-traktor 740-89 med en kamaxel, där håller kamremmen på att vandra av, går 3mm utanför drevet på kamaxeln, vandrar liksom av framåt i färdriktningen, känns som nån monterat nåt fel nån gång - idéer?

Om remmen vandrar av - klarar sig alla b230xx med 8v? Osäker på vilken motor som sitter i.
av Rådlös
Dom motorer som inte klarar sig vid ett kamremsbrott är: 16-ventilersmotorer (två kamaxlar) och K-motorer (en sen förgasarmotor)
Om ingen har bytt motor eller delar på motorn så skall din motor vara utom riskzonen. Med utgång från årsmodell borde du ha en B230 F.
Har du kollat om alla axlar där remmen snurrar är raka? Sitter remhjulen ordentligt fast?
av fetgor
Här och tack Rådlös, hade för mig att om den får så är det "bara" att haka på ny.
Det enda jag gjort är att konstatera att om man trycker in den på kamaxeln så vandrar den ut igen. Kan de vara så att drevet på veven sitter för långt fram? Dvs en 5mm tjock bricka för mkt under eller liknande?
Dreven vobblar inte så de borde vara raka och sitta dragna.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan vara något problem med sträckrullen, kanske.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Hasse53
TS problem beror troligtvis på sliten kamrem och att vevaxeldrevet blivit snedslitet(koniskt). Ta loss vevaxeldrevet och använd en vanlig vinkelhake för att kolla om kuggarna är sneda. Råkade ut för detta på en B21:a.
Om remmen är ok, spännrullen är frisk, kuggdreven inte har blivit koniska och remmen är rätt spänd, ja då brukar remmen ligga innaför drevens kanter.
av fetgor
Fixat! Va bulten till spännhjulet som nån gång troligen fått sig en liten smäll, böjde tillbaka den, drog åt muttern när vid lagom spänning på remmen och allt är som det ska! Tack för alla tips

Jag har inte gjort något med min Volvo (beh&[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hål[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]