- lör 10 apr 2010, 20:46
#398505
Tja! Ja håller på att montera en b230F ( ca -87 tror ja den är från, lh2.2 ) p.g.a. att min b23A dricker upp min ekonomi... Och min körglädje också för den delen :mrgreen:
Har dock fått problem med elen och enklaste vägen är väl att dra lite nytt. Frågorna är då:
1. Måste lh2.2 ha någon slags kontakt med bränslepumparna för att fungera?
På donatorbilen: Just nu ser det ut som att pumparna rent av tar ström direkt från kabelhärvan till databoxen. Det går två kablar från härvan ( en svartröd och en gulröd ) som går till en "6-kanalig" kontakt ungefär vid pedalstället. Från den kontakten går det sedan två stycken gulröda, varav den ena förbi säkringsdosan, och båda går sedan bakåt i bilen, den ena till huvudpumpen i alla fall, den andra har ja inte kollat men jag misstänker att det är till in-tank pumpen... De känns ju lite mysko att de ska vara såhär? Sedan finns det ju en säkring i dosan, nr 8 tror ja de var ( main fulepump ), den tar ström direkt ifrån batteriet i princip och sedan går det en kabel från säkringen till den 6-kanaliga kontakten. Men det finns ingen fortsättning efter kontakten tillbaka till styrboxens härva... ..? Jahapp....
Tanken är att bara ta ett relä och ta en kontakt från tändlåset eller något som ger ström när motorn snurrar och fixa störmförsörjningen till pumparna på de viset istället om det då fungerar...
2. Även här på donatorbilen: Sen är det tändspolen. Den har ju en + och en - kontakt. Det går en kabel från varje kontakt in i tändsystemets härva, sedan går det två kablar till en kontakt ( likadan som den till blinkersena typ ) och sedan går de in i bilens härva. Efter lite efterforskning så går den blåa sladden till bakrutevärmarens säkring ( ??? ) ( i egenskap av matare ), och den vitröda sladden går antingen till tändlåset eller ner till stolsvärmarna ( finns två vitröda sladdar i samma härva så ja har inte kommit på vilken som är vilken.
Vad ska dessa två kablar egentligen göra? Är det bara + och - till tändspolen som jag misstänker kanske?
3. Den 8-kanaliga kontakten som sitter på torpedväggen, har den samma funktioner på alla 240 eller har sladdarna olika egenskaper beroende på modell? Vore ju bra att veta så de inte börjar brinna om jag bara pluggar ihop kontakterna ;)
4. Ska huvudpumpen slås på när tändningen är igång eller ska den bara gå när motorn går? Jag testade bilen innan jag tog ur motorn och då lät inte pumpen något alls med bara tändning på. Men motorn fick sås i alla fall, dock fick jag den aldrig att starta helt ( men den har gått tidigare i höstas utan problem )
Blev mycket text, men jag är i stort behov av hjälp nu! fattar nada av elsystemet, inget verkar logiskt....
Har dock fått problem med elen och enklaste vägen är väl att dra lite nytt. Frågorna är då:
1. Måste lh2.2 ha någon slags kontakt med bränslepumparna för att fungera?
På donatorbilen: Just nu ser det ut som att pumparna rent av tar ström direkt från kabelhärvan till databoxen. Det går två kablar från härvan ( en svartröd och en gulröd ) som går till en "6-kanalig" kontakt ungefär vid pedalstället. Från den kontakten går det sedan två stycken gulröda, varav den ena förbi säkringsdosan, och båda går sedan bakåt i bilen, den ena till huvudpumpen i alla fall, den andra har ja inte kollat men jag misstänker att det är till in-tank pumpen... De känns ju lite mysko att de ska vara såhär? Sedan finns det ju en säkring i dosan, nr 8 tror ja de var ( main fulepump ), den tar ström direkt ifrån batteriet i princip och sedan går det en kabel från säkringen till den 6-kanaliga kontakten. Men det finns ingen fortsättning efter kontakten tillbaka till styrboxens härva... ..? Jahapp....
Tanken är att bara ta ett relä och ta en kontakt från tändlåset eller något som ger ström när motorn snurrar och fixa störmförsörjningen till pumparna på de viset istället om det då fungerar...
2. Även här på donatorbilen: Sen är det tändspolen. Den har ju en + och en - kontakt. Det går en kabel från varje kontakt in i tändsystemets härva, sedan går det två kablar till en kontakt ( likadan som den till blinkersena typ ) och sedan går de in i bilens härva. Efter lite efterforskning så går den blåa sladden till bakrutevärmarens säkring ( ??? ) ( i egenskap av matare ), och den vitröda sladden går antingen till tändlåset eller ner till stolsvärmarna ( finns två vitröda sladdar i samma härva så ja har inte kommit på vilken som är vilken.
Vad ska dessa två kablar egentligen göra? Är det bara + och - till tändspolen som jag misstänker kanske?
3. Den 8-kanaliga kontakten som sitter på torpedväggen, har den samma funktioner på alla 240 eller har sladdarna olika egenskaper beroende på modell? Vore ju bra att veta så de inte börjar brinna om jag bara pluggar ihop kontakterna ;)
4. Ska huvudpumpen slås på när tändningen är igång eller ska den bara gå när motorn går? Jag testade bilen innan jag tog ur motorn och då lät inte pumpen något alls med bara tändning på. Men motorn fick sås i alla fall, dock fick jag den aldrig att starta helt ( men den har gått tidigare i höstas utan problem )
Blev mycket text, men jag är i stort behov av hjälp nu! fattar nada av elsystemet, inget verkar logiskt....