Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
#398505
Tja! Ja håller på att montera en b230F ( ca -87 tror ja den är från, lh2.2 ) p.g.a. att min b23A dricker upp min ekonomi... Och min körglädje också för den delen :mrgreen:

Har dock fått problem med elen och enklaste vägen är väl att dra lite nytt. Frågorna är då:

1. Måste lh2.2 ha någon slags kontakt med bränslepumparna för att fungera?

På donatorbilen: Just nu ser det ut som att pumparna rent av tar ström direkt från kabelhärvan till databoxen. Det går två kablar från härvan ( en svartröd och en gulröd ) som går till en "6-kanalig" kontakt ungefär vid pedalstället. Från den kontakten går det sedan två stycken gulröda, varav den ena förbi säkringsdosan, och båda går sedan bakåt i bilen, den ena till huvudpumpen i alla fall, den andra har ja inte kollat men jag misstänker att det är till in-tank pumpen... De känns ju lite mysko att de ska vara såhär? Sedan finns det ju en säkring i dosan, nr 8 tror ja de var ( main fulepump ), den tar ström direkt ifrån batteriet i princip och sedan går det en kabel från säkringen till den 6-kanaliga kontakten. Men det finns ingen fortsättning efter kontakten tillbaka till styrboxens härva... ..? Jahapp....

Tanken är att bara ta ett relä och ta en kontakt från tändlåset eller något som ger ström när motorn snurrar och fixa störmförsörjningen till pumparna på de viset istället om det då fungerar...


2. Även här på donatorbilen: Sen är det tändspolen. Den har ju en + och en - kontakt. Det går en kabel från varje kontakt in i tändsystemets härva, sedan går det två kablar till en kontakt ( likadan som den till blinkersena typ ) och sedan går de in i bilens härva. Efter lite efterforskning så går den blåa sladden till bakrutevärmarens säkring ( ??? ) ( i egenskap av matare ), och den vitröda sladden går antingen till tändlåset eller ner till stolsvärmarna ( finns två vitröda sladdar i samma härva så ja har inte kommit på vilken som är vilken.

Vad ska dessa två kablar egentligen göra? Är det bara + och - till tändspolen som jag misstänker kanske?

3. Den 8-kanaliga kontakten som sitter på torpedväggen, har den samma funktioner på alla 240 eller har sladdarna olika egenskaper beroende på modell? Vore ju bra att veta så de inte börjar brinna om jag bara pluggar ihop kontakterna ;)

4. Ska huvudpumpen slås på när tändningen är igång eller ska den bara gå när motorn går? Jag testade bilen innan jag tog ur motorn och då lät inte pumpen något alls med bara tändning på. Men motorn fick sås i alla fall, dock fick jag den aldrig att starta helt ( men den har gått tidigare i höstas utan problem )


Blev mycket text, men jag är i stort behov av hjälp nu! fattar nada av elsystemet, inget verkar logiskt....
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#398530
Jo ja vet men det är sopparäkningen jag vill ha ner och vill ha katt för miljöns skull ;) Och så mycket el är det ju inte, det är just dessa kontakter och kablar jag måste reda ut och ja hade hoppats att jag skulle fatta när jag obducerade elsystemet men ja blev mörkrädd istället ^^

Min A-snurra svartryker ju fan när den är lite kall och drar en bit över litern milen :mrgreen:
av Rådlös
#398554
Jag har aldrig gjort något sådant här, men föreställer mig att ett kopplingsschema skulle vara guld värt för dig? Det finns ju olika handböcker att välja på till 240. Både pirat och mer officiella. Sök på Blocket eller Tradera. Den jag har tillgång till är rätt bra upplagd för där visas inte schemat för hela bilen (som det var förr i världen) utan det är varje avdelning för sig. Då får man bättre grepp om alla kabelstammar. Tror jag? Det är i alla fall en piratupplaga, tryckt på Irland, på svenska. Jag föreställer mig att du skulle komma långt med en sådan.
ISBN 91-87482-66-5
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#398655
Hmm ja de skulle säkert hjälpa en hel del... Synd bara att jag typ inte har ett enda öre att spendera på en, får försöka hitta schema på nätet i så fall...

Men ni har ingen aning om de andra punkterna, om lh måste ha kontakt med pumparna och om pumparna ska gå när tändningen är på?
av Rådlös
#398727
Du har ISBN-numret i mitt förra inlägg. Använd det som sökord. Det fungerar som en sorts personnummer/katalognummer för alla böcker i bokhandeln, bibliotek och antikvariat. Dessutom på Google och Internet i övrigt, men då måste du skriva ISBN först. Då förstår Google att du söker en bok.
Systemet är internationellt och fungerar i alla länder med ett visst mått på ordning och reda.
På ett bibliotek kan du kolla i boken. Där finns oftast en kopieringsapparat, det brukar kosta i storleksordningen 2 kr att göra en kopia. :wink: :roll:

Ett tillägg: Ja, bränslepumprelät styrs av LH.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#398742
Nu hade jag tur, hittade en manual till lh2.2 i garaget med elschema bland annat ;)

Nu återstår bara frågan om kontakten till tändspolen, hittade manual till lite olika tändsystem också så ska kika om det står något där...
Användarvisningsbild
av Sparkz
#398891
LH2.2:
Bild
Bild

EZ117K: (Vet inte om det är det systemet du har, det här är med hallgivare. Men matningar och sånt borde vara samma.
Bild

Sen är ju alla scheman till 740, så det stämmer ju inte ändå... (S)

Matningen till bränslesystemet har en egen säkring på 240, en lös hängsäkring på vänster innerskärm. Den matar 30 på pumprelät.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#399684
Tack för infon!! Allt är bra att ha i det här läget

Ja hade ner tanken på offer-bilen idag och jävlar vad den var kex... Ser ju heller inte ut som att man kan ta ur förpumpen ur tanken? Så en liten fråga är då om man klarar sig utan förpumpen, alltså genom att jag monterar huvudpumpen på bilen som ska byggas om och behåller originaltanken?
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]