Sida 1 av 1

Hjälp mig att rädda semestern!

Postat: mån 01 jul 2013, 19:34
av raddasemestern
Hejsan!

Jag äger en Volvo Penta B20 som sitter i min fritidsbåt som jag tänkt åka ut med nu på semestern.
Jag körde en runda nu efter den blivit sjösatt men tyckte att den drog för mycket bensin, plus att den luktade bensin. Helt okunnig om förgasarna dubbla Solex PA1, plockade jag av flamdämparen och konstaterade när jag startade att det "smårann" bensin ur ett böjt rör överst i förgasaren, som jag tror kallas spridare, men det kom bara ur den ena förgasaren. Kan någon hjälpa mig utifrån denna otydliga förklaring eller jag behöver förklara mig mer. Varför kom det bara ur den ena kranen (röret) och jag tyckte att den förgasaren det pumpade bensin ur röret tycktes ha läckt utvändigt också.

Eller finns det någon volvokunnig person som skulle kunna rycka ut och hjälpa mig med den, mot betalning.
Båten ligger i Ängelholm,Skåne
Var också nere ikväll och då kör den endast på den bensinen som man pumpar in med chocken och därefter så dör den. Har aldrig haft problem förut med detta.

Väldigt tacksam för svar, ska ner till båten imorgon igen vid 11 tiden och kan då testa de lösningar som jag hoppas ni har.
Är VÄLDIGT sugen på en båtsemester =)

Re: Hjälp mig att rädda semestern!

Postat: mån 01 jul 2013, 21:02
av Rådlös
Förmodligen har du en sliten flottörventil.
Det kommer ju bränsle hela tiden från pumpen, men när det blir fullt i flottören, förgasarens behållare, så måste tillflödet strypas tillfälligt. Det går till så att flottören (en flytkropp) flyter upp och trycker på flottörventilen underifrån och stänger tillflödet. Dessa flottörventiler blir gamla och utslitna och börjar läcka med tiden.
Detta är mitt förslag. Det kan ju naturligtvis vara något annat, men det får man veta först när man öppnar förgasaren och tittar efter. Du kan gå en liten genväg för att sätta dig in i hur förgasaren jobbar genom att kolla här: http://www.misab.se/forghandbokbatar.php?kid=4-142
Leta upp den förgasare det gäller och kolla på skisserna. Du ser också vad reservdelar kostar.

Re: Hjälp mig att rädda semestern!

Postat: mån 01 jul 2013, 21:20
av raddasemestern
Rådlös skrev:Förmodligen har du en sliten flottörventil.
Det kommer ju bränsle hela tiden från pumpen, men när det blir fullt i flottören, förgasarens behållare, så måste tillflödet strypas tillfälligt. Det går till så att flottören (en flytkropp) flyter upp och trycker på flottörventilen underifrån och stänger tillflödet. Dessa flottörventiler blir gamla och utslitna och börjar läcka med tiden.
Detta är mitt förslag. Det kan ju naturligtvis vara något annat, men det får man veta först när man öppnar förgasaren och tittar efter. Du kan gå en liten genväg för att sätta dig in i hur förgasaren jobbar genom att kolla här: http://www.misab.se/forghandbokbatar.php?kid=4-142
Leta upp den förgasare det gäller och kolla på skisserna. Du ser också vad reservdelar kostar.
Tack för ditt svar! Problemet är att det inte kommer bränsle automatiskt utan det kommer bara när man chokar och då kör den bara på bränslet man gav den, vilket gör att den endast kör i ca 10 sekunder.

Re: Hjälp mig att rädda semestern!

Postat: mån 01 jul 2013, 23:49
av Rådlös
Jag hade en AQ 125 A med en Solex PAI-förgasare. Det fanns ingen choke på den. Däremot fanns det en accelerationspump. Den kunde man göra några pumptag med innan man startade och få fram en extra bränsleskvätt. Är det så du menar med choke? Accelerationspumpen tar sitt bränsle direkt ur flottörhuset.

Om den stannar efter att den skvätten är slut, så kan man ju misstänka att det är skräp i något munstycke. Du får alltså bränsle för startanrikningen, men inte för den normala driften. Har du prövat med startgas? Då skulle du få samma reaktion. Så länge gasen finns går motorn, men sedan stannar den - kommer inget bränsle den normala vägen.

Vad felet än är så får du nog öppna förgasaren och göra rent. Har du inget bränslefilter sen tidigare* så är det hög tid att du också investerar nu i ett sådant.

*Det kan uppstå skräp även efter ett bränslefilter. Förgasaren och pumpen är av lättmetallegeringar och dom metallytorna kan oxidera. Det bildas ett vitt pulver. Även bensinen kan bilda utfällningar som fastnar på ytorna som det kommer i kontakt med. Speciellt på en båt som ligger inaktiv långa tider.

Re: Hjälp mig att rädda semestern!

Postat: tis 02 jul 2013, 19:04
av raddasemestern
Var nere vid båten idag för att försöka spela in en film för att illustrera.


Här ser ni hur det går till, först startar jag utan att använda accelerationspumpen (som vi förut felaktigt kallade choke) och då går den inte alls.
Sen tar jag några tag med pumpen för att få i bränsle då startar den men kör endast på det bränslet man tillfört.

Idag tog jag av röret som går från bränslepumpen och såg ifall det kom bränsle ifrån pumpen, det gjorde det. Vet inte ifall det är rätt mängd eller så men det kom ifallfall.

[youtube]EvFDyHhxx-E[/youtube]

Följde röret ända till förgasarna där det går in med en banjoskruv. Och där var inget stopp.

Bränslefilter har alltid suttit på och rengjorts varje år.

Kan någon komma på ytterligare lösningar på detta?
Och har vi missuppfattat det när vi tror att bränslet ska komma från samma rör som det bränslet kommer från när man använder accelerationspumpen (det tunna röret som går som en svanhals ner i förgasaren)

OBS! ber om ursäkt för ljudet och musiken i filmerna. Ni kan stänga av ljudet i värsta fall :)

Re: Hjälp mig att rädda semestern!

Postat: tis 02 jul 2013, 21:20
av Rådlös
Njaaäääeee... Jag hittar ingen bra principbild på din förgasare, så vi lånar den här bilden i stället:
Bild
Bilden kommer från http://www.braigasen.com Bilden finns till texten Förgasare med fast halsring. http://www.braigasen.com/Lange_leve_forgasarna.htm
Jag är inte säker på att din förgasare är som exemplet på bilden, men principen är densamma.

Du ser flottörhuset på vänstersidan och själva förgasaren på den högra halvan. När luften sugs in i cylindrarna (kolvarna fungerar som sugpumpar i det skedet) så blir det ett undertryck och bränslet sugs från flottörhuset genom den svarta S-formade ledningen/kanalen. Där sprutar det ut och blandas med luften. Munstycken ser till att blandningen blir bra och avvägd för det aktuella varvtalet.
När man accelererar finns det en mekanisk pump som sprutar ut lite extra bränsle genom det krokiga röret. (Finns inte på denna bilden) Det händer också när man pumpar inför start. Denna pumpen hämtar bränslet direkt från flottörhuset. Medan det ordinarie bränslet sugs genom kanalen och munstyckena.

Jag tycker din felbeskrivning säger klart och tydligt att något bränsle inte kommer genom kanalen och munstyckena. Det är ganska små hål i dom så det behövs inte mycket skräp för att det skall bli stopp där.

Som jag sa tidigare öppna förgasaren och gör rent kanalen mellan flottörhuset och munstycket. Det kan finnas flera munstycken och dom kan också bestå av några olika ihopskruvade mässingsdelar/hylsor. Dom kan alltså vara i flera delar. Det ser du när du kommer så långt.

Lossa inte allt på en gång för då har du glömt hur det satt och var. Känner du osäkerhet inför detta så tala med en bilverkstad, gärna med någon äldre och erfaren som vet vad en förgasare är. Du kanske känner någon "bekants bekant" som är bilmekaniker eller duktig hobbymek? Det krävs ingen större utrustning för detta. Ett par skruvmejslar och några mindre fasta nycklar m.m. Är vederbörande en sympatisk och hjälpsam person så kan han göra det på plats i båten. Svårare än så är det inte.

Re: Hjälp mig att rädda semestern!

Postat: tis 02 jul 2013, 21:42
av raddasemestern
Tycker du att trycket verkar okey i bränslepumpen? Jag bifogade en film där jag visade hur flödet var i slangen.

Re: Hjälp mig att rädda semestern!

Postat: tis 02 jul 2013, 23:04
av Rådlös
Det kan jag inte uttala mig om. Trycket på bränslet i en förgasarmotor skall vara omkring 0,25 bar. Det går att mäta om man vill, men kräver nog lite utrustning.

Re: Hjälp mig att rädda semestern!

Postat: tis 02 jul 2013, 23:48
av raddasemestern
Tackar för alla svar! Varit till stor hjälp. Imorgon så ska jag åka till en närliggande bilverkstad och höra ifall de kan hjälpa mig. Annars får det bli att köpa en begagnad på blocket och byta.