Sida 1 av 1
Kopplingsbyte på Amazon!
Postat: mån 17 jun 2013, 21:31
av HalmstadLinus
Tjena!
Jo, nu är det så att jag har fått en Amazon, ett renoveringsobjekt, som jag ska fixa upp till en sommarbil! Bilen har stått still sen 1990, inte så mycket skadligt på karossen, men mekaniskt... japp!
När vi tryckte på kopplingen första gången så släppte den helt och man kan byta växlar utan att hålla in den. Alltså har den fastnat i växlingsläget. Vi måste alltså byta kopplingen, för den verkar inte räddningsbar på något vis. Vet någon hur man byter kopplingen här? Vore tacksamt om någon kunde ge ett svar! :)
Bilen är från 1966 och har en B18 motor! En liten extrafråga också, är det hydraulisk koppling eller kabelkoppling på denna årsmodell?
Tack i förhand!
Mvh Linus!
Re: Kopplingsbyte på Amazon!
Postat: mån 17 jun 2013, 23:48
av erikn
Jag hade en 66:a för 30 år sedan. Den var det hydraulisk koppling på. Om det är på alla har jag inte en aning om.
Re: Kopplingsbyte på Amazon!
Postat: tis 18 jun 2013, 01:47
av HalmstadLinus
erikn skrev:Jag hade en 66:a för 30 år sedan. Den var det hydraulisk koppling på. Om det är på alla har jag inte en aning om.
Okej! Tack så mycket! Då vet man vad man ska beställa! :)
Nu till originalfrågan då! Och det är ju hur man byter kopplingen! :)
Re: Kopplingsbyte på Amazon!
Postat: tis 18 jun 2013, 08:20
av rid54
Kolla först manövreringen, så det inte är något som hakat upp sig, innan du börjar riva. Saker som stått 23 år kan kärva ihop eller motsvarande. Om det är hydraulmanöver kan ju slavcylindern helt enkelt ha kärvat fast i urtrampat läge, exempelvis. Att själva kopplingen skulle "fastna" låter mindre troligt, det är en rätt stark fjäderkraft inbyggd där. Även om det såklart inte är omöjligt...
Sist jag bytte en sådan koppling tog jag ut motorn (för den behövde lite fix också), men det är troligen lättare att ta ned växellådan och jobba underifrån, om man kan få upp bilen tillräckligt.
Re: Kopplingsbyte på Amazon!
Postat: tis 18 jun 2013, 13:23
av HalmstadLinus
rid54 skrev:Kolla först manövreringen, så det inte är något som hakat upp sig, innan du börjar riva. Saker som stått 23 år kan kärva ihop eller motsvarande. Om det är hydraulmanöver kan ju slavcylindern helt enkelt ha kärvat fast i urtrampat läge, exempelvis. Att själva kopplingen skulle "fastna" låter mindre troligt, det är en rätt stark fjäderkraft inbyggd där. Även om det såklart inte är omöjligt...
Sist jag bytte en sådan koppling tog jag ut motorn (för den behövde lite fix också), men det är troligen lättare att ta ned växellådan och jobba underifrån, om man kan få upp bilen tillräckligt.
Ah! Tack så mycket! Bilen står i en verkstad så lift och allt har jag tillgång till! Tack så mycket! :)
Re: Kopplingsbyte på Amazon!
Postat: tis 18 jun 2013, 14:29
av lennarte
rid54 skrev:Kolla först manövreringen, så det inte är något som hakat upp sig, innan du börjar riva. Saker som stått 23 år kan kärva ihop eller motsvarande. Om det är hydraulmanöver kan ju slavcylindern helt enkelt ha kärvat fast i urtrampat läge, exempelvis.
Om slavcylindern fastnar i "nertryckt läge" blir "nästa tramp" "bom stopp". Det går inte att trycka ner pedalen en gång till. Om huvudcylindern kärvar och stannar kvar i botten, blir pedalen alldeles "sladdrig", där finns ju inget att "trycka på". Sedan kan det vara slangen som är dålig (inte helt ovanligt) som gör att om slavcylindern fastnar, så blir det en "bula" på slangen varje gång du "trampar ner". Har faktiskt varit med om det en gång, fast då frikopplade den inte utan det blev en bula på slangen istället. Det var förresten ingen Amazon heller, det var en Saab 96, men principen är ju densamma.
Mvh
Lennart
Re: Kopplingsbyte på Amazon!
Postat: tis 18 jun 2013, 21:34
av darkien
plocka lådan gänga bort växelspaken inne i bilen sen tar du dom fyra skruvarna på mellanaxeln och lossa ledningen till kopplingen samt lossa hastighetsmätarwiren sen sitter 8 skruv om ja inte minns fel runt sprängkåpan lossa tvärbalken i bakkant av lådan från bilen rucka bak lådan o lyft ner den