Sida 1 av 2
Extra "avgasrör" på Duett B18. Varför?
Postat: tor 06 jun 2013, 15:09
av Duettegr
Stör mig på att jag får in avgaslukt i kupén när rutorna är nere. Tittade under bilen när motorn var igång och såg ett extra rör som går från motorn ner parallellt med oljetanken. Därifrån kommer också avgaser. Vet någon varför? Saknas det något som ska leda avgaserna längre bak likt avgasröret?
Re: Extra "avgasrör" på Duett B18. Varför?
Postat: tor 06 jun 2013, 17:00
av Amarace
Oljetank?? Du menar oljetråget?
Det är vevhusventilationen, den ska sitta där som det ser ut, om det ryker allt för mycket där så är motorn ofräsch. Går att bygga om till sluten om man vill/kan.
Re: Extra "avgasrör" på Duett B18. Varför?
Postat: tor 06 jun 2013, 21:39
av Hasse63
Som sagt din motor är lite otät.
körde en 245 för ett tag sen och då man vevade ner rutorna fram så kom det in avgaser, det var för att tätningslisten i bakluckan saknades för att ägaren höl på att fixa lite rost, avgassystemet var det inget fel på.
Re: Extra "avgasrör" på Duett B18. Varför?
Postat: tor 06 jun 2013, 23:23
av lennarte
Duetter var förr kända för att lukta avgaser. Bilprovningen kollade alltid listerna i bakdörrarna. det blev ombesiktning om det fattades en bit list. Man tycker att det ska bli "övertryck" i bilen när man öppnar en ruta, men det blir precis tvärt om. Även med stänga rutor letar sig avgaserna in genom bakdörrarna. Se'n kommer det kanske lukt från vevhusventilationen också, men det är nog det minsta. Om nu inte motorn är värdigt sliten eller varit utan service väldigt länge.
Mvh
Lennart
Re: Extra "avgasrör" på Duett B18. Varför?
Postat: fre 07 jun 2013, 08:38
av Duettegr
Tack för svaren! Jag är ny på att meka med motorer så det kommer massa nybörjarfrågor... Här är en till: Ser att det finns ett oljelock med ventil att köpa. Går det att sätta en slang från ventilhusröret dit och så är det ett slutet system?
Det luktar inget när rutorna är uppvevade. När jag kör fläkten så är det också luktfritt. Det kommer ingen vit rök från avgasröret om inte choken är utdragen. Dock kommer det vit rök från avgasventilationen. Det bolmar inte ut men det syns när jag tittar under bilen. Motorn går jämnt och fint men känns lågt ställd på tomgången.
Re: Extra "avgasrör" på Duett B18. Varför?
Postat: fre 07 jun 2013, 09:59
av lennarte
Duettegr skrev: Här är en till: Ser att det finns ett oljelock med ventil att köpa. Går det att sätta en slang från ventilhusröret dit och så är det ett slutet system?
Inte så det fungerar fullt ut i alla fall.
Kolla på en Volvo (Amazon eller 140) från -67 och frammåt, där är det originalmonterat. Har du en Zenit fallförgasare (där luften går uppifrån och ner) får du antingen borra hål i insugningsröret för "sugslangen" eller plocka allt, locket, slangar, oljefälla, insug/grenrör, förgasare, luftfilter och främre avgasrör. Detta sitter originalmonterar på Duetter från -67, men delarna är samma på alla modellerna. Då får du visserligen en Stromberg förgasare (luften går från sida till sida), men bryr du dig inte om "original looken" så blir det inte sämre i alla fall.
Mvh
Lennart
Re: Extra "avgasrör" på Duett B18. Varför?
Postat: fre 07 jun 2013, 19:57
av Hasse63
Det går inte att ha ett vevhusventilationen sluten för då blir det ingen ventilation. Slulle du ändå göra det så blir det övertryck inne i motorn vilket skulle göra att oljan följer med luften/gasen som letar sig ut "överallt"
:arrow:
http://www.volvop1800club.se/artiklar/v ... lation.htm
Re: Extra "avgasrör" på Duett B18. Varför?
Postat: lör 08 jun 2013, 00:11
av Amarace
För att klargöra, med sluten vevhusventilation menar man att den sugs in i motorn för att förbrännas på nytt och åka ut med avgaserna, med öppen menas att den går ut i öppna luften bara. Ska man va noga så kallas Sluten Positiv, öppen kallas Negativ.
En enkelt metod att få till "sluten" är att kapa röret, dra en slang därifrån till luftburken helt enkelt så att det sugs in den vägen till motorn på nytt. (frisk luft sugs in genom oljepåfyllningslocket, vevhusgaserna åker sedan ut i röret på sidan av blocket, det ändras så det sugs in igen istället på det sätt jag beskrev. På en B20 så sugs istället luften från luftburken, in i burken på sidan av blocket och sedan ut genom oljepåfyllningslocket genom en nippel på insuget o in i motorn igen)
Re: Extra "avgasrör" på Duett B18. Varför?
Postat: sön 09 jun 2013, 12:39
av Duettegr
Tack för klargörandet. Om jag drar en slang från ventilationsröret en meter bakåt under bilen för att lukten ska komma ut längre bak och i bästa fall inte komma in i kupén, tror ni det funkar eller blir den förlängning av röret ett problem? Jag tänker att avgaserna inte kommer ut nog fort. Men ett avgasrör är ju längre...
Re: Extra "avgasrör" på Duett B18. Varför?
Postat: mån 10 jun 2013, 07:51
av lennarte
Duettegr skrev:Om jag drar en slang från ventilationsröret en meter bakåt under bilen för att lukten ska komma ut längre bak
Du får nog dra den längre än så. Luften i till kupeén går ju i en slang från fronten till fläkt/värmepaketer på torpedväggen. Den var också "föremål för Bilprovningens intesse" en gång i tiden. Vet inte om dom bryr sig om sådant idag. Är den slangen trasig kan det möjligtvis komma in där. annars är det genom bak dörrarna. Eller för all det, om där är rostskador i reservhjuls baljan och och golvet ovanför, kan det leta sig in den vägen också. Så ska du förlänga vevhusventilationen, får det bli en lååång slang :roll: . Men det är ju lätt att testa. Det får inte bli för stort motstånd i den, den fungerar ju lite med "ejektorverkan", då kan det börja läcka olja lite varstans på motorn.
Mvh
Lennart