Sida 1 av 2
Weber 32/36 eller 36dcd?
Postat: mån 06 maj 2013, 21:28
av offwhite
Hur är skillnaden mellan weber 32/36 och 36dcd?
Har D-kam och planad topp, räcker 32:an, får jag ut så mycket mer av 36an?
Re: Weber 32/36 eller 36dcd?
Postat: tis 07 maj 2013, 11:34
av Hasse63
Du får mer effekt med 36/36 än med 32/36... hur mycket är svårt att säga men skillnaden är märkbar.
36/36 DCD är jämförbar med dubbla SU, men SU har bättre gassvar. Jag föredrar SU då de är såååå mycket snyggare.
Re: Weber 32/36 eller 36dcd?
Postat: tis 07 maj 2013, 12:02
av Arne
Prioriterar du låg bränsleförbrukning så är 32/36 det bästa alternativet.
Re: Weber 32/36 eller 36dcd?
Postat: tis 07 maj 2013, 15:49
av lennarte
Hasse63 skrev:. Jag föredrar SU då de är såååå mycket snyggare.
Då har du aldrig sett 2xDCOE på en Volvo PV :shock: :lol:

Detta är visserligen en Amazon, men det såg nästan likadant ut på min PV. Och vilket ljud se'n. Det måste upplevas.......
Mvh
Lennart
Re: Weber 32/36 eller 36dcd?
Postat: tis 07 maj 2013, 19:13
av offwhite
Arne> Är skillnaden i förbrukning stor? De verkar kosta lika mycket ungefär, begagnade på blocket. Vad är ett rimligt riktpris för vardera modellen, begagnad alltså?
Re: Weber 32/36 eller 36dcd?
Postat: tis 07 maj 2013, 22:13
av Hasse63
Hade en 36/36 i en 140 visserligen enda "trimmet" men den drog 0,7 nånting (det var 25 år sen) ska man få nån nytta av en D eller k-kam så är det minsta en 36/36. DCD är tänkt som en ersättningsförgasare och inte någon trimförgasare, och 32/36 är så nära en originalförgasare man kan komma.
Tyvärr så finns det massor av DCD på div. säljställen som är glappa i spjällaxlarna och såna ska man renovera eller låta bli att köpa. De säljare som inte kan svara på om de är glappa ska man häller inte handla av.
Re: Weber 32/36 eller 36dcd?
Postat: tis 07 maj 2013, 22:46
av Arne
Kronans bandvagnar med B18D motorer hade dubbla SU förgasare, dessa byttes ut till 32/36 och anledningen var tillförlitligheten och ekonomin. Jag tror inte de tappade så mycket i effekt med denna förgasare för då skulle inte militären monterat i dessa förgasare.
Sedan har många av dessa bandvagnar skrotats ut och det är anledningen till varför det finns ganska gott om 32/36 förgasare ute på marknaden, många gick direkt till skrot från mobbförråd med dessa i stort sett oanvända förgasare.
Re: Weber 32/36 eller 36dcd?
Postat: tor 09 maj 2013, 21:39
av Hasse63
Inte för att tillrättavisa på något vis för för detta vet Arne också...
Varför man bytte var också för att slippa synkronisera 2st förgasare en gång i månaden som man faktiskt bör göra (åtminstone kontrollera)
Sen går en bandvagn på "hörvarv hela tiden" och då räcker det att bestycka en 32/36 till det.
Skulle man jämföra 32/36 och SU i samma skick och till 100 synkade SU så tror jag inte det är någon större skillnad i bränsleåtgång mellan dom.... på en personbil tror jag Su skulle dra mindre.
Re: Weber 32/36 eller 36dcd?
Postat: tor 09 maj 2013, 22:06
av Amarace
Nja, jag är övertygad om att en 32/36 rätt bestyckad faktiskt drar mindre bränsle än Dubbla SU, allrahelst vid normal körning då en 32/36 mest arbetar med bara en port då. (på en personbil då såklart).
Däremot tycker jag själv att dubbla SU är mycket bättre än hur det är :) På en vanlig standard B18/B20 föredrar jag SU även om det bara är enkelmontage.
För övrigt kunde man köpa loss komplett sats med dubbla SU för 300kr när försvaret bytte, själv hann jag inte med på den svängen då det redan hade hunnit bytas där jag gjorde lumpen. Däremot kom jag över en hel del munstycken, nålar och nålventiler m.m. (som jag tyvärr inte har kvar).
Re: Weber 32/36 eller 36dcd?
Postat: lör 11 maj 2013, 02:06
av offwhite
Okej, vilka är lättast att renovera då? Webrar eller SU? Verkar som att man kan få vänta länge på att hitta förgasare i närheten, och köper man på blocket vet man ju aldrig vad man får! Lättare då att välja en modell där skicket inte gör så mycket tänker jag?