Sida 1 av 1
Problem med torkare 142 -73
Postat: tor 27 jul 2006, 15:55
av Volvoraggaren
Ingen av vindrutetorkarna fungerar. Relät låter men har inte mätt upp om det fungerar än. Alla säkringar är bytta. Nån som har förslag på vart man ska börja leta?
Postat: tor 27 jul 2006, 16:24
av Crapgame
motorern kanske har gett upp...
//Roy
Postat: tor 27 jul 2006, 16:32
av Volvoraggaren
Crapgame skrev:motorern kanske har gett upp...
//Roy
Jo funderade lite på det men det borde ju vara två stycken? Att båda skulle pajja samtidigt verkar inte så troligt men jag ska kolla. Tack
Postat: tor 27 jul 2006, 16:53
av GT-mannen
Finns bara en torkarmotor som driver båda torkararmarna med ett länkage. Sitter om jag inte missminner mig bakom instrumentbrädan. Är vanligt att de går sönder (dock inte så vanligt som på 240:n där den sitter längst bak till höger i motorrummet). Istället för att hålla på och reparera är det bättre att leta upp en någorlunda frisk på skroten.
/Håkan
Postat: fre 28 jul 2006, 22:06
av S60AWD2.5T
kolla motorn (endas en) den sitter på torpedväggen ju, lätt att komma åt.
Kopplad med en plus via tändningen en plus via relä7spakem samt jord.
detta för att de alltid skall parkera nere.
Postat: tor 10 aug 2006, 14:50
av Volvoraggaren
Hittade motorn men det är ingen spänning vid den. Vart sitter relät och hur kommer man lättast åt det? Eller förslag på annat som kan vara felet?
strömbrytaren
Postat: fre 11 aug 2006, 17:59
av NickeGubben
Det finns inget relä utan strömmen kommer direkt från kontakten på instrumentbrädan.
1 kabel på motorn skall ha ström konstant när tändningen är påslagen (parkerings ström)
Sen är jag osäker om du har 'dubbellindning' eller motstånd i påslaget.
Men minst 1 + kabel från påslaget till motorn, jag tror på 2.(hel-halv fart)
Kolla så du får ström till påslaget och sen letar du därifrån åt det håll du förväntas hitta felet.
Motorn kan kärva, men då öppnar man locket tar bort kolen drar ut rotorn, smetar på lite fett på axeln och stoppar tillbaka.