Sida 1 av 2

motorn feltänder och "dör" vid snabbt gaspådrag

Postat: tis 09 apr 2013, 23:25
av volvo142traktor
hej igen!

känner att jag i stort sett kommer tillbaka med samma frågor och samma problem hela tiden men hoppas ni orkar hjälpa mig ännu en gång i den här tråden också, ska försöka vara ännu mer specifik...

traktorn dog idag och vägrade starta. problemet var att bensinpumpen helt plötsligt hade lagt av. fick igång pumpen och traktorn men den svarade med att bara spotta/smattra och gå riktigt dåligt! ingen aning varför han gjorde så här... men den rök nå så in i h**vete!!! grått och ibland svart, jag trodde jag blåst topplockspackningen! (den ryker väldigt vitt annars och har alltid gjort sen jag köpte den.) tog med mig min arbetskompis ut som jag fick a-kammen av och han såg att choken inte hade gått tillbaks så efter han justerat in den så gick den som den skulle igen men rök fortfarande som att det satt en diesel med påställd pump under huven... inga startsvårigheter efter det och åkte 2 mil hem efter jobbet och röken har gått tillbaks till samma vita färg igen. när du gasar på så svarar han bara med att börja smattra (snabbt gaspådrag efter 2200 varv ungefär så börjar det smattra och ökar inte i varv utan börjar gå ryckigt) eller när du kör på låga varv på 2-an så låter det bara bö,bö,bö. det är precis som att antingen motorn missar eller att den dör under en kort kort sekund. det händer liksom inget mer när han låter bö,bö,bö han går bara ryckigt. är det kammen som jävlas för mig tror ni eller är det ventilerna/lyftarna som det är fel på. eller är det nå ännu roligare?... jag har en originalkam ligger hemma nu och jag hoppas att det är det som behövs... rätt kam, rätt tändinställning och nya packningar som man vet är täta...

Re: smattrande ljud vid snabbt gaspådrag och motorn "dör"

Postat: tis 09 apr 2013, 23:34
av volvo142traktor
det har börjat att komma väldigt mycket kondens från avgassystemet vilket det aldrig gjort förut vet inte vad det beror på...

Re: smattrande ljud vid snabbt gaspådrag och motorn "dör"

Postat: ons 10 apr 2013, 07:46
av AmazonSleper
Vad sitter de för förgasare i? Låter som om membranet i den skulle kunna sagt upp sig.

Re: smattrande ljud vid snabbt gaspådrag och motorn "dör"

Postat: ons 10 apr 2013, 17:19
av volvo142traktor
det sitter en stromberg zenith 175 på den. membranet bytte jag i somras när det hade gett upp, vet inte om jag kan ha sån otur så det här redan också gett upp... :???: jag fyllde nyss på med olja i dämpkolven men när jag tittade idag så har nivån sjunkit till lika lite som det var när jag fyllde på. :???:

Re: motorn feltänder och "dör" vid snabbt gaspådrag

Postat: ons 10 apr 2013, 19:05
av AmazonSleper
Då är de ju nå galet om de suger i sig olja den vägen å så fort. :wink: Skada ju inte å kolla å eventuelt byta menbranet igen kosta ju inte många kronor :wink:

Re: motorn feltänder och "dör" vid snabbt gaspådrag

Postat: ons 10 apr 2013, 19:18
av volvo142traktor
ja det är i alla fall nått som inte stämmer riktigt får titta upp det där... nej precis tror jag gav 50-60 spänn sist så det är det helt klart värt! :) man skulle nästan se till att ha ett membran hemma hela tiden så det bara är att byta. :)

nu blev jag väldigt fundersam vi får se om ni kan kasta nå ljus över det här... jag köpte nya stift i somras så just nu åker jag med ngks bp6h stift. idag gick jag ut och skulle sota av stiften som vanligt och tänkte kolla elektrodavståndet för skojs skull och märkte att jag har bara 0,6 mm mellan! :o när jag försöker leta på internet så står det att det ska vara 0,7 och på vissa ställen 0,8 stämmer det verkligen? :o

Re: motorn feltänder och "dör" vid snabbt gaspådrag

Postat: ons 10 apr 2013, 19:51
av volvo142traktor
som jag fattar det så är ngk bp6h samma tändstift som ngk v-line 18. det säger i alla fall autokatalogen.se som är länkad av ngk när du ska hitta rätt tändstift. det står så här på den sidan: Bilstift-VL-Std.(BP6H) och sen står det att artikelnumret är v-line 18. när jag söker på bds som jag köpte stiften av så får jag också upp ngks v-line 18 det måste ju stämma! det känns som att det är två väldigt pålitliga källor om ni frågar mig! om det här stämmer så vet jag nog svaret på min fråga... jag hade 0,6 mm i elektrodavstånd och det står att v-line 18 stiften ska ha 0,8 mm! jag har haft det här problemet förut att han knackar ihop stiften för mig så det kanske bara är så enkelt. vad tror ni?

här är länken till autokatalogen

http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... dNo=288693

Re: motorn feltänder och "dör" vid snabbt gaspådrag

Postat: tor 11 apr 2013, 12:00
av lennarte
volvo142traktor skrev: jag köpte nya stift i somras så just nu åker jag med ngks bp6h stift. idag gick jag ut och skulle sota av stiften som vanligt och tänkte kolla elektrodavståndet för skojs skull och märkte att jag har bara 0,6 mm mellan! :o när jag försöker leta på internet så står det att det ska vara 0,7 och på vissa ställen 0,8 stämmer det verkligen? :o
Om du behöver "sota ur" stiften är det något som är fel. Är det "torrt" eller "blött" sot? När jag körde 140 så hade jag Champion L82Y. Det var ett stift som nästan bara satt på B20 motorerna. Eftersom du har "relativt" lätt körning (om du använder varvtalsregulator) så kanske du skulle använda ett "mjukare" stift, typ BP5HS i stället. Vad gäller avståndet på elektråderna, ska man kolla det när man monterar nya också, 0.7mm ska det vara. Har du elektroniskt tändsystem med kraftigare tändspole, kan man öka till 0,9mm. Förgasaren, du ska adrig fylla för mycket olja i den. Har du "orginal" förgasare där du häller oljan direkt i mitten, ska du inte ha mer olja än att du ser kanten på på kolven i hålet. Har du 240 förgasare med locket "vid sidan om", spelar det ingen roll. Är dämparen kvar? En del "pågaspolingar" sågar av den för dom tror att det ska bli bättre ax. i bilen, men det blir ju bara som att köra utan olja i.

Mvh
Lennart

Re: motorn feltänder och "dör" vid snabbt gaspådrag

Postat: tor 11 apr 2013, 14:02
av rid54
Låter som det är nå't knas med bränslet i första hand.
1. Kolla att förgasarens kolv rör sig OK (ta bort luftrenaren och titta på kolven när du gasar lite, den ska lyfta tydligt från bottenläget). Om inte, känn att den kan röra sig fritt med ett finger (stäng av först). Om den går lätt, kolla membranet.

2. Kolla bränslefilter och till slut flottörhus för eventuella föroreningar. Finns skräp i flottörhuset, kolla även huvudmunstycket.

3. Gnistgapet är inte känsligt på 0,1 mm. En sådan motor med OK tänsutrustning klarar > 1 mm gap och första tecknet på problem är misständningar, inte total trötthet.
Mvh
/RID

Re: motorn feltänder och "dör" vid snabbt gaspådrag

Postat: tor 11 apr 2013, 14:35
av volvo142traktor
lennart: sotet är torrt och har små fläckar som är lite gråa/vita. det var mycket värre innan jag bytte kondensator så det är stor skillnad nu ,för föut korkade dom igen direkt. :???: ja jag har också funderat på att testa ett steg mjukare och se om det blir tillräckligt varmt för att bränna bort sotavlagringarna. jag fyllde upp till kanten och det har försvunnit lika mycket igen. vad menar du med dämparen? :)

rid: okej bra tips det ska jag testa! :) hur kollar man membranet då? ska man bara dra lite försiktigt och se om det finns hål? fast i och för sig så kan hålen vara så små så det inte syns ibland.
okej jag har ju bytt i stort sett allt så kanske inte var det som jävlas, men misständer gör den i alla fall.