Sida 1 av 3
frågor angående felställd förgasare och byte till a-kam b20
Postat: ons 06 feb 2013, 16:39
av volvo142traktor
Hej igen!:D
traktorn går fortfarande väldigt bra men pratade med en som jag jobbar med på min praktik som har hållt på mycket med volvo. han tror han har en a-kam liggandes som jag kan få vilket jag hoppas på så jag kan byta den i sommar så jag får ner tändingen och kan ställa den mer korrekt. :) så frågan är hur lätt är det egentligen att byta kamaxel utan att lyfta ur motorn på en 142 från 72? jag är lite fundersam när det gäller om man har tillräckligt med utrymme för att göra det? är det något speciellt att tänka på när du byter kamaxel? han hade inga kamdrev men det behöver man väll inte byta?? :?:
och så ska jag fråga er angående mina sotiga stift som jag får plocka dän stup i kvarten.-.- eftersom jag inte har rätt verktyg för att kunna ställa munstycket så han inte får så mycket soppa och ingen annan jag har pratat med har det så kommer jag antagligen få ha det så här om jag inte ska byta förgasare vilket jag inte har lust med. :???: pappa föreslog att testa ett steg hårdare stift än det jag har nu vad tror ni om det?? :) jag kör med ngk bp6h för tillfället.
Re: Byte av kamaxel på b20, och byta till hårdare stift?
Postat: ons 06 feb 2013, 19:18
av Amarace
Angående förgasaren, låter mysko att den skulle få så mycket att den sotar stiften, men vill du ställa ner bränslet kan du knacka upp munstycket bara (ta loss förgasaren och ta loss flottörhuset och knacka upp det försiktigt). och då kan du passa på o kolla flottörnivå samt att nålventilen är tät.
Angående kammen, det går med lite vilja om du tar loss kylaren, men jobb är det ju. Se till att få med lyftarna till kammen också, och att dom är uppmärkt så du kan sätta dom på samma ställe som dom är körd med innan.
Re: Byte av kamaxel på b20, och byta till hårdare stift?
Postat: ons 06 feb 2013, 20:18
av volvo142traktor
okej har funderat länge på att försöka knacka upp det försiktigt men är lite rädd att jag ska häva sönder den så har inte vågat på mig det. :???: men kanske ska ge det ett försök i sommar för hade i alla fall tänkt ta loss den och göra rent den då den är väldigt skitig efter många år och efter otaliga förgasarsmällar innan vi fick tändningen rätt. angående rengöring av en gammal hederlig strombergare vad har ni för tips att göra rent den med? finns ju fina metoder som att göra rent dom med ultraljud och sånt men hade tänkt mig bara en liten fin 10 minuters garage rengöring jag.
okej då vet jag tack för tipset! :D
Re: Byte av kamaxel på b20, och byta till hårdare stift?
Postat: tor 07 feb 2013, 21:04
av rid54
Sotiga stift: Inte hårdare, tror jag, utan möjligen mjukare... dvs stiften ska bli varmare och sotet brännas bort. Bästa är förstås att fixa förgasaren. Det BORDE finnas specifikationer på munstycksläge och flottörnivå, så man slipper justera på måfå, men om inte förgasaren råkat ut för någon allvarlig olycka borde den inte vara så dramatiskt felställd (stromberg är ganska snäll så länge membranet och flottörventilen är OK).
Att byta kamaxel på en B20 kräver att man tar bort drevkåpan och har en kamaxellängd fritt framför motorn, samt att alla ventillyftare är borttagna. Inte helt oväsentligt att lagerdimensionerna är som de ska, dvs kontrollmät lagerbanornas diameter och jämför mellan axlarna. Kamdrevet måste väl gå att flytta över. Kontrollera att det inte finns någon bricka, shims eller liknande i kamaxelns innerände som kan trilla bort när bytet sker... Lyftare på rätt ställe (eller nya lyftare!) som nämnts!
Mvh
/RID
Re: Byte av kamaxel på b20, och byta till hårdare stift?
Postat: tor 07 feb 2013, 21:11
av rid54
Ang förgasarrengöring: Stromberg kan såvitt jag minns fixas till med tålamod, en tandborste och lite "tvättbensin", men det är viktigt att nålen är fräsch och att nålventilen tätar OK samt att membranet och styrcylindern är i perfekt skick (inget läckage och inga grader eller ojämheter där det hela kan haka upp sig).
Mvh
/RID
Re: Byte av kamaxel på b20, och byta till hårdare stift?
Postat: fre 08 feb 2013, 12:05
av volvo142traktor
rid54: ja jag läste på lite om tändstift och såg då att om du har för hårda tändstift så får du samma resultat i alla fall.ja en inställning vore ju det bästa men kanske är värt att testa ett steg mjukare stift.
ja man vet ju aldrig dom kanske inte alls har ställt på munstycket så han ska få mer soppa, kanske är förgasarn i sig som inte riktigt fungerar som den ska... :???: det där ska jag titta upp när det blivit lite varmare och plocka dän den, göra rent den och se över så allt ser ut som det ska och att det rör sig som det ska och inte fastnar.
okej tack för tipsen!:D hur är det när det kommer till inkörning av en kamaxel då?? gäller det bara nytillverkade eller gäller det även begagnade som du flyttar från en motor till en annan?
okej membranet bytte jag i somras och fyllde på med förgasarolja i cylindern. :)
jo och när det kommer till packningar och smörjolja till kamaxeln, vad kan man smörja med? eller måste man köpa riktig olja som brukar följa med när man köper nya kamaxlar? nått bra tips på bra men billiga packningar till en b20 a? :)
Re: Byte av kamaxel på b20, och byta till hårdare stift?
Postat: fre 08 feb 2013, 14:08
av lennarte
volvo142traktor skrev:
jo och när det kommer till packningar och smörjolja till kamaxeln, vad kan man smörja med? eller måste man köpa riktig olja som brukar följa med när man köper nya kamaxlar? nått bra tips på bra men billiga packningar till en b20 a? :)
Biltema har (har haft) billiga sotningssatser. Kanske läge att byta ventiltätningar samtidigt? Annars kan man säkert forfarande köpa en lös toppackning och papperspackningen till kåpan för dreven kan du limma med silicon. Låssa muttern till kammaxeln? Ibland hjälper våld. Stabil hammare och huggmejset. Har du ingen ny mutter får du vara försiktigare. Fett? Molybdendisulfid fett nvände vi "på min tid". Smörj rikligt.
Mvh
Lennart
Re: Byte av kamaxel på b20, och byta till hårdare stift?
Postat: fre 08 feb 2013, 14:16
av volvo142traktor
lennart: okej det tåls att tänka på, vi ska gå igenom så mycket som möjligt när vi byter kammen men när det gäller ventiler, lyftare m.m. så är jag för dålig på dom områdena för att kunna se vad som är i behov av att bytas och hur man gör så det får jag överlämna till pappa som är duktigare på volvo.

jag kan bara grunderna och dom enklaste grejerna men ska försöka lära mig så mycket som möjligt när vi ska byta kammen. :)
okej så det duger alltså med vanligt fett? :)
Re: Byte av kamaxel på b20, och byta till hårdare stift?
Postat: fre 08 feb 2013, 14:45
av Rådlös
Du som är ung har livet framför dig. Passa på att lära dig så mycket du kan. Du kommer att bli en fena, en guru på B18/B20 om några år. Här har du en bra lärobok skriven av en erkänt duktig mekaniker och skribent:
http://www.bokus.com/bok/9789163333484/motorrenovering/ Det är välinvesterade pengar.
Nu står det visserligen att boken är tillfälligt slut, men det står också ett ISBN-nummer:
ISBN 9789163333484 ISBN är en sorts ID-nummer för alla böcker. Man kan söka dom förutom i vanliga bokhandeln, på bibliotek, på antikvariat och även på Google. Skriv bara ISBN före numret så reagerar Google direkt på det. ISBN gäller även internationellt.
Förr i världen behövde man veta författarens efternamn, bokens titel, vilket förlag den var utgiven på och helst utgivningsåret också. Allt detta finns i ISBN-numret numera.
Re: Byte av kamaxel på b20, och byta till hårdare stift?
Postat: fre 08 feb 2013, 17:04
av volvo142traktor
ja precis jag hoppas på det i alla fall! :D
okej tack det ska jag absolut kolla upp! :D