Ja, det finns ett sätt att ställa in grundläge. Men eftersom du skall ställa in riktigt senare, så bör du skaffa, låna en stroboskoplampa.
Grundinställning: Nollställ motorn. Det gör du genom att vrida på t.ex fläkten så att nolläget på remskivan frampå motorn står på noll. Det finns markering både på remhjulet och kåpan över kamdreven. Det skall stå på exakt noll. Sedan öppnar du fördelarlocket och ställer rotorn över märket för första cylindern. Det ser du på bilden här:

Du ser strecket på kanten på fördelaren och märket i mässingsplåten på rotorn. Dom skall stämma överens när tändningen för ettans cylinder inträffar. (Ettans cylinder = första cylindern, längst fram).
Om det inte stämmer, t.ex att rotorn pekar åt andra hållet, så får du vrida vevaxeln ett helt varv. (Det går två vevaxelvarv på ett fördelarvarv). Märkningen och rotorn skall peka vinkelrätt utåt, från motorblocket.
Nu går du tillbaka till gradinställningen och ställer vevaxeln på 10° f.ö.d, (Före Övre Dödpunkt). Skruva fast fördelaren i det läget. Nu har du ställt in grundinställningen och om allt annat är riktigt så skall motorn kunna starta på detta.
Sedan ställer du in med stroboskoplampa och det är en fördel om man är två i detta läget. En som håller i lampan och läser av och en som vrider fördelaren. Lossa bara fördelaren så lite att den går att vrida med tröghet. Detta för att den inte skall "halka iväg".
Man kopplar bort vacuumslangen och startar motorn. Varva upp den lite lätt. Har man en varvräknare så är det 1500 varv/min som gäller. Har man inte varvräknare så betyder det lite förhöjd tomgång. Sedan är det lite olika tändpunkt beroende på vilken motor du har. A, B eller E? A skall ha 21 - 23° f.ö.d. B-motorn skall till att börja med ha lägre varv vid inställningen, 600 - 800 varv/min och 10° f.ö.d. Nästan samma sak med E-motorn, 700 - 800 varv/min och 10° f.ö.d.
Glöm inte att sätta tillbaka vacuumslangen när detta är klart. Dra fast fördelaren.
OBS! Bilden visar en Bosch-fördelare av okänt ursprung. Men principen är densamma på alla.