Sida 1 av 1

B20 som går ryckigt

Postat: sön 02 dec 2012, 16:04
av volvo142traktor
Hej!
jag är ny här på forumet och kör en volvo 142 delux ombyggd till traktor (b20) sen vi köpt den har det vart lite problem med att få den att gå som den ska, vi har bla. bytt rotor,tändstift,fördelarlock,kollat ventil spel, ställt tändning, bytt förgasarmembran (sitter en stromberg förgasare på) den funka bra i somras men nu mot vintern så har den börjat krångla igen. :???: den går helt okej på tomgång och på plan mark men så fort man ska upp för en backe så börjar han spotta och hosta. tycker jag tittat det mesta och börjar få slut på idéer. ska byta tändkablarna och börja testa köra med blyersättning och kolla så brytarna är okej, blir det inte bättre får jag väll gå på å byta tändspole med. :???: det sitter en vassare kam på den så att ställa tändningen med stroboskop gick inte så bra, så vi fick ställa den så den gick rent. jag ska tillägga att den gick bra efter tändinställningen och hade inte det problemet då så tror inte det är tändningen som är fel.

tacksam för svar!
/Mvh Emil Eriksson

Re: B20 som går ryckigt

Postat: mån 03 dec 2012, 12:37
av igelkottar
Har du kollat vakuumslang som går till fördelaren? kollat funktionen

Re: B20 som går ryckigt

Postat: mån 03 dec 2012, 13:42
av Rådlös
Jag har inte så mycket att komma med, mer än att du får gå igenom varje funtion för sig. Och du har ju redan börjat genom att byta vissa enheter.
Du säger också att du tänker gå över till blyersättning. Det torde inte göra något till eller från med ditt problem. Det påverkar inte motorns funktion på något sätt. Behovet av blyersättning är för övrigt betydligt överdrivet. Läs mer här: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Det enda som kommer att hända om du häller i blyersättning är att den blyersättningsfabrikörens plånbok eller bankkonto blir större.

Re: B20 som går ryckigt

Postat: tis 04 dec 2012, 16:34
av volvo142traktor
hur menar du?:) att den ser bra ut och att den inte har sprickor?
ja precis har försökt gjort så för att hitta felet. börja med rotor och tändstift men bestämde mig för att byta alla tänddelar runtom eftersom gamla delar kan förstöra/försämra dom nya grejerna. angående blyersättningen så är den för att testa om jag kan få den att sluta spika, inte för att traktorn går konstigt.:) pappa har börjat fundera på om det enklaste egentligen inte är att bara byta tillbaka till en original kam och ställa tändingen ordentligt med en stroboskoplampa istället för att krångla med en massa andra saker, för det känns rätt onödigt att ha en vassare kam när det bara går i 30...;)
kanske även ska nämna att dom ställt på bensinmunstycket så den får för mycket soppa vilket leder till att jag får ta loss stiften med jämna mellanrum och göra rent dom annars går den ännu sämre. :???: har tyvärr inte special verktyget som jag måste ha för att ställa om det heller. :???: (har alltså ingen skruv utan nån annan konstig grej)

Re: B20 som går ryckigt

Postat: tis 04 dec 2012, 17:10
av Rådlös
Din pappa är nog en förnuftig karl.
Angående spikning så kan det ju åtgärdas på två sätt: 1. Ställ tändningen lite senare eller 2. Öka oktanhalten. Sådana här blyersättningar innehåller ofta alkoholer som lösningsmedel. Bränslet E85 innehåller 85% etanol (alkohol) och 15% bensin. E85 har ett oktantal på 104 oktan. Vad kostar en flaska blyersättning? 50 kr för en ½ liter??? En liter E85 kostar 10,50 kr. Till en förgasarmotor kan du blanda i ca 12 - 15 % etanol. Nu är det redan 5% etanol i all bensin, men någon eller några liter kan du utan vidare späda ut bensinen med.
Vill du blanda i mer så finns det metoder för det, men det kräver åtgärder.

Re: B20 som går ryckigt

Postat: tis 04 dec 2012, 19:29
av Hasse63
Fördelaren är den glapp i sidledes/rediellt? om den är det så får du en ryckig gång.

Re: B20 som går ryckigt

Postat: tis 04 dec 2012, 23:03
av rid54
Hej.

Spikning är ett gissel med B18-B20, trots att man har oktan så det räcker... I många fall beror det på att fjädrarna i fördelarens centrifugalregulator är slut. Fördelaren "ställer fram" tändningen maximalt redan vid ganska låga varv, eftersom fjädrarna som ska hålla emot har töjts ut. Då får man spikning redan vid måttligt gaspådrag när man är uppe i 1500+ varv eller däromkring. Enda motmedlet är att byta fjädrarna eller böja fästena lite. Tyvärr är detta inte en vetenskap, så det blir aldrig riktigt bra.... Bästa vore ny fördelare eller nya originalfjädrar, förstås...

Centrifugalregulatorn sitter under fördelarplattan (med brytarspetsarna). När man ser den förstår man nog funktionen (och problemet....).

Mvh
/RID

Re: B20 som går ryckigt

Postat: tis 04 dec 2012, 23:59
av umekille
Skulle chansa direkt på förgasaren
Hade liknande fel på min Falcon
Den gick o småryckte ibland så illa
att den stannade då den var varm...
kompis justera luftskruven och tomgången
och den gick bättre efteråt...måste packa om den
då packningen mellan halvorna är gles och lyfter
jag i luftrenaren på sidan så stannar motorn.

Re: B20 som går ryckigt

Postat: ons 05 dec 2012, 15:42
av Hasse63
Vad har du för kompvärden?

Re: B20 som går ryckigt

Postat: ons 05 dec 2012, 19:00
av volvo142traktor
rådlös: ja det är han, hade inte klarat att fixa allt på traktorn utan han! :)
ja okej men då finns det ju ett par alternativ som är värda att testa! :)
Hasse: nej den är inte glapp den va i alla fall inte det när vi ställde tändningen. vi fick ju vrida fördelaren ett varv på kuggen för att kunna ställa in tändningen så den gick rent och då så la vi inte märke till att den var glapp.
rid54: okej fördelarn ser ju inte allt för bra ut. :???: kan ju kanske vara värt att byta den om jag inte löser problemet med det jag tänkt att byta först. trots allt det är en 40 år gammal bil så man vet ju aldrig. :wink: vi gick igenom fjädrarna på fördelarn nästan direkt när vi köpt den och den gick riktigt trögt i början men sen fick vi igång dom så dom funka som skulle. :) men det kan ju vara värt att införskaffa sig en ny fördelare så man är säker på att allt funkar som det ska. :)
umekille: okej förgasarn såg ut att funka som den ska när jag bytte membran men tåls att tänka på. :)
Hasse: ingen aning vad det är tyvärr, jag vet rätt mycket om b20 men det är pappa som är bäst på det där så försöker att lära mig så mycket jag kan så jag kan göra fler saker själv. :)
har förresten vart ut nästan varje dag och åkt längre sträckor och allt eftersom så hostar inte upp för backar längre. men jag fattar inte varför den skulle gå bättre 4 åkturer efter jag satte på nya fördelarlocket och inte direkt. startsvårigheterna när det var fuktigt försvann direkt och även lite blödder och ojämn gång, men varför inte det här? :???: fördelarlock har väll ingen inkörningstid va jag vet?! :o