PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#48836
Från Svenska Dagbladets kultursidor har jag hämtat detta. Då blir även Volvoforumet kulturellt.



Fredagen den 23 juni 2006




Publicerat 22 juni 2006 05:30

50-årig amerikan i folkhemstappning

Volvo Amazon blir 50 i år. Den lanserades på ett återförsäljningsmöte 1956 och kort tid därefter började produktionen rulla igång. Festföremålet lär knappast uppmärksammas av tidningarnas familjesidor. Men i Vi bilägare nr 6 får det stort spaltutrymme. Det råder ingen tvekan att det är en svensk klassiker som fyller jämt.
Amazonen fungerar i dag som nostalgiframkallare och har kultstatus. Anledningarna är förstås flera. Viktigt är inte minst bilens starka symbolvärde i 1950-talets populärkulturella fält. Knappast någon annan av efterkrigstidens produkter sporrade som bilen konsumtionsdrömmar. Speciellt attraktiva var amerikanska bilmodeller. Stora vida fenor, avancerade kontrollinstrument och blänkande krom gav associationer till raketer och flygplan. Hål i sidan på motorhuven förde tankarna till stridsflygplanens ventilationssystem. Bilindustrin kopierade således krigsindustrins formspråk som utgjorde ett ideal i en hotfull värld. Men de amerikanska bilarnas design appellerade också till teknologiska fantasier och signalerade lyx och eskapism. Estetiken var euforiserande.

Krom och fenor förtrollade och fascinerade det svenska 1950-talet men väckte samtidigt motvilja och avsky. Flärd och lyx utgjorde inte honnörsord i det svenska folkhemsbygget och det amerikanska stämplades ofta som vulgärt. Bilen betraktades i stället som ett modernt och tekniskt avancerat transportmedel och stod som symbol för ökad jämlikhet. Egen bil ansågs ligga inom möjligheternas gränser för allt fler svenska familjer.
Lanseringen av Saab 93 anspelade också på folkhemstänkandets rationalitet. Förvisso framhävdes att flygtänkandet kunde spåras i den aerodynamiskt strömlinjeformade karossen. Men samtidigt marknadsfördes bilmodellen som tryggheten själv. Den var enligt annonstexten byggd för svenska förhållanden, "varm och god som en yllevante" och gick som på räls genom hala kurvor.

Marknadsföringen av Amazonen anspelade däremot på lyx och extravagans. Annonstexterna förkunnade: "En Volvo Amazon är ingen bil vilken som helst. Den är i bästa mening exklusiv. Att äga en Amazon är som att bära ett vackert smycke, som att vara klädd i en elegant, skräddarsydd kostym. Den ställer sin ägare i särklass." Kontrasten till Volvos lilla kutryggiga PV, som hade funnits med i 12 år, framstod konturskarpt. Metaforiken var också tydlig. Mot Saabs helsvenska yllevante ställde Volvo en stilfull skräddarsydd kostym.
Medan Saab 93 marknadsfördes som folkhemmets trygga bil lanserades Amazonen som en exklusiv och fräsig svenskamerikanare. Frampartiet var till synes inspirerat av Chryslerns formgivning. Men det amerikanska hade stöpts i en svensk gjutform. Amazonens fenor var minimala och kromet diskret. Förvisso introducerades den i tvåfärgade modeller, men färgarna var modesta, inte amerikanskt grälla och fosforescerande. Amazonen framstod som en amerikanare i folkhemstappning. Namnet var förvisso exotiskt men estetiken bar prägel av svenskt 1950-tal.

Från början bröt Amazonen mot stiltraditioner och utmanade svensk bilestetik. Men den blev mycket snabbt tidsenlig. När 1950-tal övergick i 1960-tal utgjorde enkelhet och strävsamhet inte längre självklara ideal i Sverige. Den ökade välfärden tillät anspråkslös flärd och lyx. Amazonen blev därmed en klockren träff i tidsandan.
1970 lämnade Amazon nummer 667 791 det löpande bandet och sagan tog slut. Men fortfarande lär 15 000 rulla på vägarna och kan ses som monument över den svenska modellen när den var som mest framgångsrik: lagom amerikansk, lagom svensk och lagom folkhemsk. Grattis till de 50 åren.

KIM SALOMON
professor i historia vid Lunds universitet.





Artikelns webbadress: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_13008894.asp
Allt material på SvD.se skyddas av lagen om upphovsrätt.

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]