Sida 1 av 1

Vevhusventilation B20

Postat: mån 03 sep 2012, 21:32
av hundrafyrtio
God kväll! Besiktade nyligen min 145-71. Domen löd: "avgasrening, vevhusventilation ej sluten". Motorn är bytt av tidigare ägare och det är en B20B som sitter i. Det går bara en slang från oljefällan ner under bilen, så sluten är den ju inte! Har tittat lite på bilder och det verkar som att från oljelocket ska det gå en slang till insuget och från oljefällan ska slangen gå till luftburken, stämmer detta? Då har jag nästa problem. Till insuget går det redan en slang från bomsservon så där finns det ju alltså ingen anslutning kvar. Även där har jag sett på bilder att folk verkar ha skarvat ihop slangarna med ett "kors", kan jag göra så? Kommer besiktningen vara nöjd? Kom med tips.Kan eventuellt skicka upp bilder om så önskas!

Re: Vevhusventilation B20

Postat: mån 03 sep 2012, 22:57
av Hasse63

Re: Vevhusventilation B20

Postat: tis 04 sep 2012, 04:28
av Amarace
OM det nu är en B20B med insug till det också så ska det original sitta en nippel för vevhusventilationen också förutom till Bromsservon, nippeln till Vevhusventilationen har mycket mindre hål, så det fungerar inte att sätta en förgrening (om du inte stryper anslutningne för vevhusventilationen), nippeln för vevhusvent sitter vid förgasaren på insuget, nippeln för bromsservo sitter längre fram i motorns längdriktning. Om nu nippeln är borta borde du ändå ha ett hål där för den som nu lär vara pluggad, bara att skaffa en nippel och sätta dit istället för pluggen.

Re: Vevhusventilation B20

Postat: tis 04 sep 2012, 12:48
av hundrafyrtio
Tackar för svaren! Om det är en b20b är jag väl inte helt 100 på, hittade en lapp i handskfacket om att det skulle sitta en B. Står bara B20 på motorn. I alla fall, här kommer 2 bilder, längst ut på insuget sitter det ju någon slags plugg, är det den du pratar om?

http://imageshack.us/photo/my-images/44 ... 2751e.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/411/imag0276c.jpg/

Re: Vevhusventilation B20

Postat: tis 04 sep 2012, 19:17
av Hasse63
Skaffa "rätt" gjutjärnsgrenrör så får du ett uttag till på köpet.
På luftburken kan du sätta slangen från oljeavskiljaren :wink:

Re: Vevhusventilation B20

Postat: tis 04 sep 2012, 22:28
av Amarace
Som Hasse säger, om du skaffar rätt insug så löser det sig, eller så sätter du nippeln du har nu i änden istället för pluggen, och sätter en nippel för vevhusventilationen där den för bromsservon siter nu.

Du har inte en B-motor, om inte förgasarna också är bytt, en B-motor hade alltid dubbla SU, en D-motor däremot fanns ett tag med Stromberg förgasare. Men dina förgasare är fel ändå, för båda förgasarna ser ut att vara tagna från en A-motor med tanke på gasstaget.

Re: Vevhusventilation B20

Postat: ons 05 sep 2012, 09:09
av hundrafyrtio
Okej amarace! Jag tar enklast möjliga väg för att få bilen genom kontrollen. Då har jag bara en sista fråga, vad är det för nippel som ska sitta där, 2 mm stort hål om jag har fattat rätt? Var kan man tänkas finna en sådan?

Hehe vilken soppa angående vad det är för motor, ska försöka få fram det.

Re: Vevhusventilation B20

Postat: ons 05 sep 2012, 21:17
av Hasse63
Motornummret som börjar med gjutet 49 och fyra stansade siffror säger vad det är för block. nummret finns mellan oljefällan och fördelaren på den främre klacken :wink:

Re: Vevhusventilation B20

Postat: ons 05 sep 2012, 22:21
av LarsBd
Troligen duger en vevhusventilationsnippel från B21-B230 om du inte hittar en från B20.