Sida 1 av 1

Oljerök B16

Postat: sön 26 aug 2012, 15:29
av hanjan
Har en PV med B16 A motor. Bilen går bra, startar lätt men drar ganska mycket olja. Blårök tyder på att oljan kommer in i förbränningsrummet. Vad är troligast, slitna ventilstyrningar, dåliga kannringar? Har kollat komressionen som är ganska jämn, men kanske lite låg, ca 8 kg. provade med att hälla lite olja genom tändstiftshålen och fick ganska mycket bättre komp, ca 10,5 kg. Byta ringar har jag gjort förr, lite skruvande men inte så svårt. Ventilstyrningar däremot har jag inte gjort, krävs en del specielverktyg, enligt verkstadshandboken. Någon som vet?

Re: Oljerök B16

Postat: sön 26 aug 2012, 18:31
av LarsBd
Nu är jag inte säker på hur det ser ut på B16 men börja med att byta ventilspindeltätningar. På B18 är det en gummibricka uppe på ventilfjäderbrickan, tar en kvart att byta + tid för ventiljustering samt kostar 100-200kr i delar.
Värt att prova innan man river hela motorn om den för övrigt går bra.

Re: Oljerök B16

Postat: sön 26 aug 2012, 19:20
av osla
om kompet stiger när man slår i olja så betyder det att det är slitna ringar, mest troligt. loppen kan ju också vara dåliga men det tror jag inte

Re: Oljerök B16

Postat: mån 27 aug 2012, 08:42
av hanjan
Såg att det finns ventiltätningar att köpa, men det står inget om dessa i verkstadshandboken, där nämns endast ringarna eller styrningarna, förutom läckage, om motorn drar olja.

Re: Oljerök B16

Postat: mån 27 aug 2012, 21:09
av LarsBd
Om tätningarna fungerar blir läckaget i slitna styrningar mindre än om tätningar saknas.

Re: Oljerök B16

Postat: ons 29 aug 2012, 11:30
av hanjan
Tätningarna, är det dom hårda ringarna som sitter överst på ventilfjädrarna, ovanför knastren?

Re: Oljerök B16

Postat: ons 29 aug 2012, 14:04
av gnestakalle
osla skrev:om kompet stiger när man slår i olja så betyder det att det är slitna ringar, mest troligt. loppen kan ju också vara dåliga men det tror jag inte
Jag håller med "osla", det troligaste är att ringarna är dåliga.

Mvh GK

Re: Oljerök B16

Postat: tor 30 aug 2012, 11:30
av volvo61
kolla om det droppar ut olja vid röret till vevhusventilationen, är ganska vanligt på just B-16 motorer. Om det kommer olja eller att det ryker så är det oftast trasiga kolvringar.
Komihåg att Volvo B4 samt B16 motorer inte tycker om höga varvtal pga dålig lagring av vevaxeln.
Jag har själv råkat ut för detta på två olika B16 motorer.

Re: Oljerök B16

Postat: tor 30 aug 2012, 16:51
av LarsBd
hanjan skrev:Tätningarna, är det dom hårda ringarna som sitter överst på ventilfjädrarna, ovanför knastren?
Ja om det finns några kvar, de ska vara mjuka men blir hårda som bakelit spricker och ramlar bort. Tätningarna behöver inte vara mjuka då de endast ska fungera som papaply.

Re: Oljerök B16

Postat: tor 30 aug 2012, 20:11
av hanjan
OK, tack för alla synpunkter. Har haft tur och lyckats hitta en hel och fin topp. Den gamla hade väldigt mycket glapp i ventilstyrningarna. Borde kanske byta ringar också, men det får vänta.