Sida 1 av 1

Vevstart

Postat: mån 30 jul 2012, 22:45
av Beson
Jag skulle vilja ha en bil som går att veva igång...men vill inte ha en rysk Fiat eller ännu värre en Citroen :wink: Har sett att gamla traktorer och även båtar med motorer från Volvo har vevstart. Kanske någon av dessa motorer har samma block och vevaxel (för det är väl den man vevar runt?) som tex B18? Någon som vet om det gjorts eller skulle gå att göra?

Re: Vevstart

Postat: tis 31 jul 2012, 00:18
av Amarace
Det du måste göra är att göra en medbringare för att kunna veva ingång o montera längst fram på vevaxeln. Så det kan du göra på vilken motor du vill i princip.
Dock var ju tanken ursprungligen med vevstart att det då var magnettändning så att man inte behövde ström för att få igång motorn.

Re: Vevstart

Postat: tis 31 jul 2012, 01:48
av Beson
Amarace skrev:Det du måste göra är att göra en medbringare för att kunna veva ingång o montera längst fram på vevaxeln. Så det kan du göra på vilken motor du vill i princip.
Dock var ju tanken ursprungligen med vevstart att det då var magnettändning så att man inte behövde ström för att få igång motorn.
Ja just det, jag krånglade till det hela, vevaxeln kommer ju ut :idea: Tankevurpa :oops: Tänkte att man måste in i blocket...

Jo precis, men det räcker ju med att det finns ström till tändningen om man har vev, det kan vara räddningen en kall vinter. Såg en kille veva igång sin Niva i vintras...Såg också på ett klipp där de vevar igång en pegga från 60-talet och då ställde man om tändningen innan vevningen, men det kan ju inte vara svårt att lösa på en gammal Volvo :D Kylaren borde dock bli lite i vägen tror jag, men går väl att hitta en som är lägre från annan bil...
:-)-)

Re: Vevstart

Postat: tis 31 jul 2012, 04:18
av Amarace
Fast en kall vinter så går det tungt att veva :) Lita på mig att du inte orkar veva runt motorn hur som helst, det man gör vid vevstart är ju att försöka hitta läget när en kolv är just innan vändläge o sen knycka till, o så får man göra tills den startar, och jag är lärd att man ska dra veven uppåt, inte trycka den neråt ifall det blir bakslag.

Kylaren är ju bara att hitta en bredare och lägre istället eller liknande.

Re: Vevstart

Postat: tis 31 jul 2012, 08:25
av LarsBd
Den stora frågan är då varför måste bilen vevas igång? Är de för att den är svårstartad i kall väderlek finns det ingen möjlighet att veva igång den heller.
Startar den alltid på någon enstaka tiondels sekund även i -25°C då kanske det går att veva igång den men då startar den på nyckel också.

Re: Vevstart

Postat: tis 31 jul 2012, 13:33
av Beson
LarsBd skrev:Den stora frågan är då varför måste bilen vevas igång? Är de för att den är svårstartad i kall väderlek finns det ingen möjlighet att veva igång den heller.
Startar den alltid på någon enstaka tiondels sekund även i -25°C då kanske det går att veva igång den men då startar den på nyckel också.
Det är ingen särskild bil som är svårstartad, det är bara en fundering i allmänhet...
Jag inser att det går tungt på vintern, men det var -20 i vintras när jag såg Nivan vevas igång, är väl en 1600cc iofs men tex en B18 kan väl inte gå så mycket tyngre? Och gick det förr så ska det väl gå nu...Jag har i bland bilen stående utan värme på div otillgängliga platser i skogen i flera dagar och tanken var veven som säkerhet så att säga.
Sen vore det ju en kul grej också. :-)-)

Re: Vevstart

Postat: tis 31 jul 2012, 14:31
av LarsBd
Då kanske det är enklare att ordna en motorvärmare av fältmodell med en blåslampa eller gasolbrännare som värmekälla samt se till att batteriet är friskt, dock inte lika kul.

Re: Vevstart

Postat: tis 31 jul 2012, 20:09
av Beson
LarsBd skrev:Då kanske det är enklare att ordna en motorvärmare av fältmodell med en blåslampa eller gasolbrännare som värmekälla samt se till att batteriet är friskt, dock inte lika kul.
Det är inte fel det heller, båda en sån och vev vore najs, försvaret har ju såna värmare som borde säljas ut så småningem. När morfar körde timmerbil så hade de glödande kol under motorn hela nätterna på vintrarna...Men nu är vi lite OT kanske :wink:

Re: Vevstart

Postat: tor 16 aug 2012, 19:18
av rid54
Hej.

Vet inte hur det gått för Dig med vevprojektet, men principen är sund.... Vev fanns på Citroën länge och Land-Rover och Niva har haft möjligheterna fram till man fick bränsleinsprutning (tror jag). Idén är ju att man kan ha ström nog till tändning, men inte till att dra startmotorn (eller att startmotorn pajat) och då är vevning både nyttig motion och konstruktiv åtgärd för körning. I ett trängt läge kan man faktiskt få tänding med ett bra klent batteri (drar ju bara ett par Ampère) som aldrig skulle orka dra startmotorn.

Principen för att inte skada sig är, som nämnts, att DRA veven och att veta var man är i motorns arbetsprocess. Man vevar sakta ett par varv för att få cylinderfyllning (choke etc aktiverat, förstås). Sedan slår man på tändningen och "rycker" motorn över ett kompressionsslag och hoppas på att den går igång. Få undan handen! Ett bakslag kan slå vevhandtaget över handryggen (inte kul) om den inte är borta. Medbringaren på vevaxeln är utformad så att den liksom "skruvar ut" veven ur ingreppet, för att den inte ska snurra med när motorn startar, men inte om den "slår bakåt". Funkar utmärkt om det är rätt gjort!

Mvh
/Rickard