Sida 1 av 2
hur avhjälper man en spikande B20?
Postat: mån 14 maj 2012, 19:27
av jeeprobin
har en gammal jeep som jag stoppat i en B20 från en 73:as 140 i. när jag gjorde iordning motorn så planade jag toppen 2mm sen dess har motorn spikat vid gaspådrag i ex uppförsbackar. den fortsätter även gå någon sekund efter att man vridit av tändningen. ställde in tändningen för att undvika detta och det blev lite bättre men inte jättebra. stiften som sitter nu är ngk Bp6Es. skall man byta stift kanske och isåfall till vad?
Re: hur avhjälper man en spikande B20?
Postat: mån 14 maj 2012, 20:35
av Rådlös
Egentligen har du två problem, som jag ser det. (Jag har inte sett allt, så du kan få andra bud här) Dels att motorn spikar och sedan att motorn glödtänder. Det senare åtgärdas genom att sota motorn.
Mot spikning brukar man höja oktantalet på bränslet. E85 t.ex. Det har 104 oktan. Nu har du väl en förgasarmotor och då brukar en tumregel säga att du kan blanda in max 15% etanol. Du kan ju pröva med lite mer låginblandning än dom 5% etanol som redan finns i bensinen. Öka stegvis tills du märker att motorn inte "hänger med" längre. Skriv upp inblandningen så att du har koll på procenthalten.
Det går att konvertera förgasaren för att köra på 100% E85, men det är överkurs i nuläget.
Re: hur avhjälper man en spikande B20?
Postat: mån 14 maj 2012, 21:17
av Amarace
Byt stiften först och främst, testa ett steg hårdare stift så kan det bli bättre på både glödtändning och spikning.
Hur har du ställt tändningen nu? Kamvinkel (brytaravstånd)?
Sen, nu är det ju försent, men att plana 2mm på en i övrigt original motor är ingen hit tycker jag, man upplever precis som du upptäckt att det spikar lättare, varvid man måste ändra tändningen och då är den till slut inte starkare än om den inte vore planad.
Re: hur avhjälper man en spikande B20?
Postat: mån 14 maj 2012, 22:40
av Hasse63
Du kan testa att sänka tändningen en aning genom att vrida den till vänster.
Du skulle ha slipat av de vassa kanterna i förbräningsutrymmet för att minsta spikningsrisken.
Så här gjorde jag.

Re: hur avhjälper man en spikande B20?
Postat: tor 17 maj 2012, 14:03
av jeeprobin
tanka delvis E85 alltså. kan det vara ide o lägga dit en topplockspackning till? så det sitter 2st eller blir det inte tätt? slipade faktiskt av kanterna på förbränninsrummen på inrådan av en gammal arbetskamrat. men det kanske inte blev tillräckligt, hårdare stift? är det alltså en siffra högre i stiftets beteckning? nu sitter bp6es sätta dit bp7es eller bp8es?
Re: hur avhjälper man en spikande B20?
Postat: fre 18 maj 2012, 00:37
av Amarace
Men vänta nu, ES som stift? Det är ju helt fel, dom ha rlång gänga, du ska ha kort gänga på en B20, alltså BP6HS, inte ES.
NGK har kallare stift ju högre siffra, Bosch har tvärtom. Så kallare stift för dig blir BP7HS.
Re: hur avhjälper man en spikande B20?
Postat: fre 18 maj 2012, 11:05
av jeeprobin
hmm. detdär med es/hs måste kollas upp. hårdare=hetare mjukare=kallare??
Re: hur avhjälper man en spikande B20?
Postat: fre 18 maj 2012, 11:42
av Rådlös
Här kan du läsa om NGK-stift:
http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=127
Bosch har liknande sidor, dock enbart på engelska, vad jag har kunnat hitta.
Re: hur avhjälper man en spikande B20?
Postat: fre 25 maj 2012, 20:22
av jeeprobin
felet fixat. bytte stift till bp7hs satt långa stift i. kom på mig själv att jag aldrig bytt ut de begagnade stift från 240in som jag stoppade i för o se om motorn gick efter renovering. ibland lämnar man hjärnan hemma..
Re: hur avhjälper man en spikande B20?
Postat: tor 05 jul 2012, 00:18
av NickeGubben
Du ska kolla tändingen vid 1500 r/m, det är där den spikar med mekanisk fördelare, är en rygg i tändkurvan där på mekanisk fördelare.
Har för mej 19 grader där.
Fjädrarna i fördelaren har slaknat, brukar bli bra om man stoppar ner en kraftig radiomejsel i springan mellan fördelarhuset o brytarplattan o böjer ut fjäderhållarna max.
Har fördelaren en klen o en kraftig fjäder så är det sannolikt den kraftigas hållare som kroknat, den fjäder glider på en tapp till cirkus 1500 r/m då den träder in o håller emot.
cirkus 12-15 grader stillastående, 19-21 vid 1500 o 30-40 vid mer än 3000r/m, utan vacum, beroende på bränsle.
Har du överväxel eller puttrar på 2000r/m så är förtändningen mer noga än ovan, för bränsleförbrukningen o gången.
.