Sida 1 av 1

BW35 och transmissionsoljor

Postat: sön 22 apr 2012, 13:32
av perfel01
Hej

En tidigare ägare till min bil, som är utrustad med en BW35 låda, har låtit göra en service där automatväxellådsoljan är bytt till Castrol TQ Dexron III.

Firman har även skrivit att bytet är komplett efter att fyllt på 3.6L.

Här inställer sig ett antal intressanta frågor:

Ska inte BW35 ha ATF Typ F/G olja?
3.6L? Innehåller inte en BW35 ~6.2L?(Bara tömt tråget kanske??)

Bör jag byta oljan i lådan till ATF Typ F/G eller fungerar det att köra med den olja jag har utan skador på lådan?

Om jag bör byta olja är det något jag då bör tänka på?

Jag har en 20L dunk med ATF Typ F/G i garaget och kan "spola" och ersätta olja om det behövs.

Jag bör tillägga att växellådan fungerar bra, den växlar fint, inga läckage, oljan har röd fin färg och luktar bra.

Alltså. Oljebyte eller ej? Funkar det att fortsätta köra med befintlig olja eller bör jag byta???

//Per

Re: BW35 och transmissionsoljor

Postat: sön 22 apr 2012, 17:54
av Amarace
Du bör byta, det ska vara F/G i den lådan, och just A (o Dexron som kom sedan) är inte utbytbar mot F/G o inte tvärtom heller.

Så även om det går bra just nu kan den börja slira mer o mer

Re: BW35 och transmissionsoljor

Postat: mån 23 apr 2012, 09:07
av perfel01
Misstänkte att oljebyte är det som gäller.

Jag har aldrig bytt olja på en BW35. Jag vet att det inte duger att bra tömma tråget på olja. En hel del olja är kvar i momentomvandlaren som också måste ut.

Vilken metod skall jag använda?

1. Töm tråget på olja och fyll på med motsvarande mängd. Starta, låt olja rotera, töm olja igen. Upprepa detta ett antal gånger så att det till slut bara finns ny olja i lådan.

2. Töm tråget på olja och fyll på med motsvarande mängd. Lossa en av slangarna till oljekylet. (slangen till eller från kylet) . Anslut en transparent slang till slangen. Led denna slang till en hink eller motsvarande. Starta motorn i korta intervaller ca 15s och pumpa ur oljan ur växelådan/momentomvandlaren. Helst skall man vara två när man gör detta men det går att göra själv. Fyll på med olja efterhand. (Den mängd som pumpas ur.) Detta funkar på många lådor, framförallt om de har oljekyl, men som jag nämner tidigare men jag har aldrig bytt olja på en BW35.

3. Annan metod???

Hur gör man?

(Skall man vara riktigt seriös så ingår också att ta ner tråget för rengöring, byta packning och silar, samt filter om det finns ett eller flera sådana.)

//Per

Re: BW35 och transmissionsoljor

Postat: mån 23 apr 2012, 19:43
av perfel01
Verkar vara lite ljummet intresse för gamla automater här på forumet. Visst, det varvar en del men de är byggda för en annan tid...

Nåväl, det kanske finns några som söker samma information som mig.

Jag har, via landet i väster som kör mycket automatlådor, fått dessa råd och tips:

*BW-35 boxes were originally designed for Type-F fluid.

*Dexron/Mercon fluids should not be used in a BW-35.

*Unless, that is, your transmission has been rebuilt and the rebuilder said to use Dexron.

*Unless, that is, you believe those who say that, even if your rebuilder says to use Dexron, you should still use
Type-F because the basic design of the transmission (tolerances, etc) still requires Type-F for longevity.

*If you have put Dexron in, DO NOT PANIC (see next item).

*Damage to the transmission is gradual, not a sudden "BANG!".

*If you have Dexron in there, just flush the fluid and replace with Type-F.

*Unless, that is, the transmission is marginal, in which case, that might make it worse. Or it might not.

*Flushing can be accomplished by draining the fluid and topping off with Type-F. Then drive the car for a while to
mix everything up, and repeat. Then drive around again and repeat again. You should have mostly Type-F in there
now.

*I have probably forgotten a ton of things, but you get the idea.

En bra länk finns till en sajt på youtube:


Den beskriver kort och gott hur du byter transmissionsolja på tio minuter genom alternativet via oljekylet!! Bra info.

Själv kommer jag att byta olja genom tömma, fylla på, köra lite, tömma, fylla på osv. Hade tänkt upprepa detta 3-4 ggr. Sedan tänker jag köra ett tag för att till sist göra ett komplett byte med filter o allt.

Det avråds, om du är själv i garaget, att använda alternativet att pumpa ur oljan via oljekylet. Den främsta anledningen sägs vara risken att köra lådan för länge så att den går torr med efterföljande haveri!! Det finns hel del bra forum som avhandlar hur ett sådant här oljebyte går till.

Kommer sannolikt att testa detta också.

//Per