PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#631063
Likbilar måste ju ha varit specialbyggen på beställning, ofta byggda av någon fristående karossbyggare. Knappast något som Volvo själva gjorde, typ två vagnar om året eller något i den stilen. Men dom har säkert funnits. Likaväl som något annat fabrikat.
Användarvisningsbild
av V40sport
#632195
Volvo har aldrig själv tillverkat likbilar eller ambulanser. Dock levererade man, och gör fortfarande, chassien och delkarosser till vissa mindre firmor som specialbygger fordon efter olika beställares önskemål.

Egentligen är detta inte reglerat i lag men: Likbilar ska man inte åka runt i, bara för kul. Sånt som är förknippat med begravningar, avlidna etc. omfattas, i viss mån av en allmänt accepterad idé om griftefrid och kyrkoetik. Man kan jämföra med en svensk flagga. Den ska inte användas för annat än den var avsedd till. När den tjänat ut ska den kasseras (vikas ihop och brännas) och inte användas som överkast eller liknande. Att cruisa runt i en likbil skulle kunna betraktas på samma sätt. Det kan anses ovärdigt och stötande. Alla kommer vi, förr eller senare i kontakt med döden och att påminnas om detta kan vara alltför tungt för de som nyligen drabbats av en stor sorg. Det handlar om värdighet, helt enkelt. En vördnad för de som dött.

De likbilar av äldre snitt, som fortfarande är i trafik håller man så pass hög puts på att de inte kommer ifråga för vidareförsäljning, till privatpersoner. De stannar i branschen tills det är dags för skroten. Ambulanser tas ur trafik när man förnyar vagnparken. Vid sådana tillfällen går de inte sällan vidare till Baltikum eller annan plats där man efterfrågar ambulansfordon.
Mitt tips till den som är nyfiken på att se en 145:a likbil, är att rikta in sig på mindre begravningsentreprenörer i landsorten. I storstäderna kör man mer och mer med minibussar och enligt slit & slängprincipen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#632198
V40sport skrev:Egentligen är detta inte reglerat i lag men: Likbilar ska man inte åka runt i, bara för kul. Sånt som är förknippat med begravningar, avlidna etc. omfattas, i viss mån av en allmänt accepterad idé om griftefrid och kyrkoetik. Man kan jämföra med en svensk flagga. Den ska inte användas för annat än den var avsedd till. När den tjänat ut ska den kasseras (vikas ihop och brännas) och inte användas som överkast eller liknande. Att cruisa runt i en likbil skulle kunna betraktas på samma sätt. Det kan anses ovärdigt och stötande.
Intressant, jag har aldrig tänkt på det sättet. En likbil på samma sätt som t.ex. en kyrka kan ju tas ur bruk, det kan man inte med en flagga. Jag tycker dessutom att en likbil är rätt perifert anknuten till döden.
Användarvisningsbild
av P1800
#633484
volvoafrica skrev:Vad cool den kan man ju ha som sovbil hehe.
Måste ju vara ganska dyr om man ska köpa en sån om man överhuvudtaget hittan nån likbil.
Vet inte om de är så dyra, det handlar ju om både tillgång och efterfrågan - tror att det senare är mer begränsat än det första... Dessutom har de rullat i regn och slask i många är med svetsskarvade karosserier. Mycket spännande rostjobb kan nog finnas där.

För övrigt min 262 Bertone som skymtar i bakgrunden på bilden som är tagen vid en Norrlandsträff för 140-klubben i Sundsvall för 8-10 år sedan. Mer livsglädje i den bilen tycker i alla fall jag.
av benkar
#636213
det året som 140-klubben hade årsmöte i Fristad,så kom en 145 likbil från Trollhättan som fortfarande var i drift och hade ambitionen att fortsätta med det.Har även sett nåt tidningsrepotage om nån mer som användees och var väldigt fin

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]