Sida 1 av 1
Går det att sätta i en b30 i en Volvo pv ???
Postat: ons 22 feb 2012, 21:26
av Zetor93
Som tråden lyder så undrar jag om de är omöjligt att stoppa i en B30 i en Pv?
Har för mig att B30 är mycket längre än b16,b18,b20!
Re: Går det att sätta i en b30 i en Volvo pv ???
Postat: ons 22 feb 2012, 22:26
av Rådlös
Räkna enkelt och generaliserat så här: B30 är en B20 med 2 extra cylindrar. Alltså är en B30 1,5 gånger längre än en B20. Sedan är det bara att ta fram tumstocken och mäta.
Hur du löser det praktiskt blir ditt stora projekt. Berätta här hur du gör.
Re: Går det att sätta i en b30 i en Volvo pv ???
Postat: tor 23 feb 2012, 05:50
av Marlboroman
Fysiskt möjligt om man flyttar fram kylare och flyttar bak torpedväggen. Viktfördelningen blir dock horribel med usla vägegenskaper och en del besiktningsproblem som följd.
Re: Går det att sätta i en b30 i en Volvo pv ???
Postat: tor 23 feb 2012, 22:37
av gnestakalle
Kläm i en b23 eller b230 i stället och konvertera till skivbromsar, Amazonens lär passa hyfsat, dock vet jag inte om det blir problem med SBP.
Mvh GK
Re: Går det att sätta i en b30 i en Volvo pv ???
Postat: tor 23 feb 2012, 22:50
av Zetor93
gnestakalle skrev:Kläm i en b23 eller b230 i stället och konvertera till skivbromsar, Amazonens lär passa hyfsat, dock vet jag inte om det blir problem med SBP.
Mvh GK
Funderar faktiskt på att stoppa i en b230E. Funderar även på att montera dit 164 framvagn och bakvagn, så att man får ventilerade bromsar, behövs när de ska lite mer effekt i, pv'n får ju inte ha alltför hög KW original..
Re: Går det att sätta i en b30 i en Volvo pv ???
Postat: tor 23 feb 2012, 22:55
av gnestakalle
E-motorn ger mer effekt än F-motorn om jag ej minns fel och en F-motor är allmänt sett mer problemfri.
Mvh GK
Re: Går det att sätta i en b30 i en Volvo pv ???
Postat: tor 23 feb 2012, 23:01
av Zetor93
Jajamen stämmer bra de att E-motor ger mer effekt, Men jag anser att över lag så är 230-motorerna slitstarka och tåliga alltså bra överlag
Re: Går det att sätta i en b30 i en Volvo pv ???
Postat: tor 23 feb 2012, 23:07
av gnestakalle
Vad jag menar med problemfri är att när en E-motors bränslesystem börjar strula så kan det vara pest och pina att få ordning på det.
Mvh GK