Sida 1 av 1
Utväxling Duett
Postat: tor 09 feb 2012, 17:38
av PGL
Jag har en Duett -66. Motorn och växellådan är bytta till B20B. Det gör att den hastighet som mätaren visar är högre än i verkligheten. Går på för högt varv. Skulle alltså behöva byta bakaxeln också till en från 140. Tror den är för bred. Eller dreva om lådan eller axeln. Går det? Eller byta tillbaka till B16 med låda. Nåt förslag på lösning som funkar?
PG
Re: Utväxling Duett
Postat: tor 09 feb 2012, 19:24
av Rådlös
Jag har inte gjort detta själv, men har hittat en länk på Volvo Amazonforum och det torde väl vara ganska närliggande din Duett.
http://www.bilforumet.no/bilmerker/volv ... aksel.html
I länken och på flera andra ställen har jag läst att du skall ha en bakaxel från 240, inte 140. Tänk också på att du får skivbromsar och en annan däckdimension och bultmönster till fälgen med ett sådant byte. Samma sak där, jag har ingen erfarenhet, men andra har lyckats lösa dom problemen, så det kan säkert du göra också.
Utväxlingar i bakaxeln finns det en hel del av att välja på. Läs den här sidan:
http://www.bakaxel.se/
Re: Utväxling Duett
Postat: tor 09 feb 2012, 21:18
av LarsBd
Vad är problemet, felvisningen på hastighetsmätaren eller motorns höga varvtal/ljudnivå?
Re: Utväxling Duett
Postat: tor 09 feb 2012, 23:20
av PGL
Det höga varvtalet är förstås problemet.
Re: Utväxling Duett
Postat: tor 09 feb 2012, 23:56
av LarsBd
Det finns förmodligen inga andra utväxlingar till originalbakaxeln och inte heller går växellådan att bygga om (eller går går väl men....). Därmed finns endast växellådsbyte (till M41) och ändring av kardantunneln eller bakaxelbyte (240) som rimliga alternativ. 240 axeln finns från 3,15:1 till 4,56:1 med ett flertal mellanliggande utväxlingar så det är bara att välja, 140 fälgen passar på 240 axeln så fälg och däckdimesion kan bibehållas. En återställning till B16 med originallåda förändrar inte utväxlingen och motorns höga varvtal. Är man mån om att enkelt kunna återställa bilen en vacker dag är det bakaxelbyte som gäller.