Sida 1 av 1
volvo pv b18 1960 kört med 12 voltsbatt.
Postat: fre 20 jan 2012, 19:04
av Vix
Hej, har varit och kollat på en mycket fin PV som är snudd på rostfri. Golv och skärmar är som nytt + patinalackblekt . Enda grejen är att ägaren innan säljaren kört den dit med 12 voltsbatteri.
Vad har förmodligen pajat? Utom ytterbelysning och så för den går att starta, eller har säkringarna tagit smällen?.
En till fråga, Vad behöver man byta för att konvertera till 12 volt eller finns det rentav nån slags konvertor från 12 till 6 volt att köpa?
Re: volvo pv b18 1960 kört med 12 voltsbatt.
Postat: fre 20 jan 2012, 19:37
av Amarace
Toligen har bara lampor o dylikt gått sönder, startmotor, tändspole o.s.v brukar hålla, om han nu inte kört väldigt länge på 12v.
För att konvertera måste du ju byta alla relän, torkarmotor, fläktmotor, tändspole o.s.v, egentligen startmotor också, men den brukar klara sig så länge du inte kör för länge på den.
Re: volvo pv b18 1960 kört med 12 voltsbatt.
Postat: fre 20 jan 2012, 19:42
av Rådlös
En ny tändspole, alla elmotorer (fläktar, vindrutetorkare, vindrutespolarpump, startmotor, generator) samtliga glödlampor. När du ändå är igång, så köp en växelströmsgenerator i stället. Det finns två modeller, äldre med separat laddningsregulator på utsidan och nyare där laddningsregulatorn sitter inbyggd. Och om du ändå är i farten, byt till en brytarlös och elektronisk förelare.
Re: volvo pv b18 1960 kört med 12 voltsbatt.
Postat: fre 20 jan 2012, 19:55
av 2444ever
Om jag nu minns rätt, fördelen är ju att 6V kräver "grövre" kablar så om du skiftar till 12V så är inte kablarna något problem, men det visste du kanske.
Har gjort samma byte själv för längesen, bytte samtidigt till b18 och 4vxl från b16(?) och 3vxl, var nog också en -60. Jag var glad amatör och en som var väldigt tekniskt lagd, men ingen jätteexpert på just bilar ledde det hela. Var inga större problem vad jag minns.
Det största problemet nu är väl att det kanske kan vara svårt o få tag på de 12V-delar du måste skaffa. Var lite lättare när jag gjorde det.
Re: volvo pv b18 1960 kört med 12 voltsbatt.
Postat: lör 21 jan 2012, 21:20
av Vix
Amarace skrev:Toligen har bara lampor o dylikt gått sönder, startmotor, tändspole o.s.v brukar hålla, om han nu inte kört väldigt länge på 12v.
För att konvertera måste du ju byta alla relän, torkarmotor, fläktmotor, tändspole o.s.v, egentligen startmotor också, men den brukar klara sig så länge du inte kör för länge på den.
Tror inte den ska ha körts mycket såhär. Var nog mest tillfälligt då den bara stått vad jag förstod det som. Alla lampor som i instrument och så också antar jag?
Re: volvo pv b18 1960 kört med 12 voltsbatt.
Postat: lör 21 jan 2012, 21:25
av Vix
2444ever skrev:Om jag nu minns rätt, fördelen är ju att 6V kräver "grövre" kablar så om du skiftar till 12V så är inte kablarna något problem, men det visste du kanske.
Har gjort samma byte själv för längesen, bytte samtidigt till b18 och 4vxl från b16(?) och 3vxl, var nog också en -60. Jag var glad amatör och en som var väldigt tekniskt lagd, men ingen jätteexpert på just bilar ledde det hela. Var inga större problem vad jag minns.
Det största problemet nu är väl att det kanske kan vara svårt o få tag på de 12V-delar du måste skaffa. Var lite lättare när jag gjorde det.
Ja, kablarna kände jag till iaf att det ska gå med original. Denna bil har också B18 motorn.
Tror att om det blir affär av, att jag försöker fixa rätt på 6 voltssystemet först trots allt. Lampor bör ju fortfarande gå att hitta ganska lätt? Och det borde väl fungera hyfsat om man har ett friskt nytt 6 V batteri plus ett laddat extrabatteri i skuffen ifall att.
Tack för svaren.
Re: volvo pv b18 1960 kört med 12 voltsbatt.
Postat: lör 21 jan 2012, 21:37
av Amarace
Jepp, glödlampor i instrument också (tog jag som självklart att du måste byta liksom generator, därför skrev jag det inte :) ).
Men är det bytt till B18? Vad sitter det då för startmotor, B18 hade ju alltid 12V.
Re: volvo pv b18 1960 kört med 12 voltsbatt.
Postat: sön 22 jan 2012, 19:47
av Vix
Tror han jiddrade något om att det var bytt ja, han var inte så bra på svenska, men det var en b-18 som satt i iaf.
Tyvärr blir det nog inget köp än iaf. då det har skitit sig ekonomiskt. Men, den som lever får se.
Rackarns fin var den för runt 13000
Re: volvo pv b18 1960 kört med 12 voltsbatt.
Postat: mån 23 jan 2012, 20:05
av knegon
En del småmotorer kanske du kan behålla genom att koppla en zenerdiod på 6V i serie med motorn, har du tur så kan en del funka med 12V även om de snurrar lite fortare, det är ju dessbättre ej så mycket datorer på bilarna i denna årsgrupp så det behöver du ju ej bekymra dig över :D
Glödlampor är ju bara att byta.
Re: volvo pv b18 1960 kört med 12 voltsbatt.
Postat: tis 24 jan 2012, 11:46
av NisseHult
Jag hade en amazon once uppon a time och det var 6 volt i den.
Jag måste köra den hem ett kvarter efter ägarbytet och att dra ut ljusknappen satt i ryggmärgen.
Varken bilen eller jag hade tillstånd att vara på vägarna, så om Harry Haffa kom...
Det enda jag behövde byta var strålkastarlamporna eftersom jag stoppat i 12 volt.