Sida 1 av 1
Problem med kokande Duett
Postat: sön 16 okt 2011, 16:43
av bävernracing
Tjena, jag har problem med min Duett. Ja, tyvärr det är en A-traktor och jag är 16 år. lev med det.
Problemet är det att den kokar, ibland från 10 minuter till en halvtimme kan det ta innan det börjar. Spelar ingen roll om den står på tomgång eller jag kör med låg eller hög belastning utan att varva. Jag trodde först att det va termostaten så köpte en ny (87 gradig) och skulle byta. Upptäckte när jag demonterat kylarslangen till blocket till all förbannelse att det inte ens satt någon termostat i den.
Provade att sätta i den jag köpt men det löste inte problemet. Köpte en ny kylare, det hjälpte inte heller. Även provat att spola ur den genom blocket två gånger. Kylaren är från en 740, med expansions kärl. Vad jag vet ska de ge bättre kylning än orginalkylaren?
Bilen i fråga är en Duett med b20 motor och 740 kylare. Den är strypt med en bricka mellan förgasaren och blocket.
Uppskattar all hjälp!
Re: Problem med kokande Duett
Postat: sön 16 okt 2011, 17:46
av Rådlös
Vi tar det här först med "Bättre kylning med expansionkärl".
Förr, innan expansionskärl var vanligt på alla bilar, blev det så att när kylarvätskan blev varm (inte nödvändigtvis kokade) så expanderade den. I locket sitter det ju en övertycksventil som öppnar vid omkring 1 Bar. Då läckte lite kylarvatten ur och det upprepades då naturligtvis varje gång man körde bilen. På 60-talet kom expansionskärl på dom flesta bilar. Där tillåts kylarvattnet att expandera, ut i expansionskärlet. När sedan vattnet och motorn kallnar, sugs kylarvätskan tillbaka in i motorn och man får behålla sin dyra glykolblandade kylarvätska. Glykol är förresten inte heller en urgammal produkt i bilar. Det kom ungefär i slutet på 50-talet. Tidigare hade man använt T-röd, eller rödsprit som det hette då. Det var bara det att T-röd kokar bort ganska tidigt på temperaturskalan. Så man fick fylla på med jämna mellanrum (Ofta!). Där ligger kanske grunden till "uppfinningen" eller behovet med expansionskärl?
Så det är inte nödvändigtvis bättre kylning med expansionskärl, men det är modernare teknik. Så behåll den kylaren.
Så till din bil: Om du har lyckats med dom åtgärder du har gjort, ny termostat, rensat kylsystemet etc. etc, så borde det ju bli bra. Nu kan det emellertid vara så att du har en trasig topplockspackning, eller ännu värre, ett sprucket topplock eller motorblock. Detta kan innebära att kompressionstrycket "blåser" ut ditt kylarvatten. Fel väg dessutom.
Det första och enklaste du kan göra, är att ta ett kompressionsprov. Det kan avslöja om något är galet runt topplocket. Man kan visserligen se om det är vatten i oljan, men det är inte alltid som vattnet tar den vägen.
Re: Problem med kokande Duett
Postat: sön 16 okt 2011, 18:19
av bävernracing
oljan är inte vit, bara lite på oljelocket men det lär väl bara vara kondens?
Re: Problem med kokande Duett
Postat: sön 16 okt 2011, 18:27
av Rådlös
Ja, det är troligen kondens.
Re: Problem med kokande Duett
Postat: sön 16 okt 2011, 19:35
av bävernracing
vad tycker du jag ska göra då? byta toppackning?
Re: Problem med kokande Duett
Postat: sön 16 okt 2011, 19:48
av Rådlös
Ja, om den är trasig? Men det kan ju vara ännu värre i värsta fall, t.ex en spricka någonstans. Det ser man först när man öppnar motorn. Men som sagt, ett kompprov ger lite spår att leta felet.
Re: Problem med kokande Duett
Postat: sön 16 okt 2011, 20:39
av blådåren
Om det är ett sådant cylinderläckage ut i kylvattnet borde det lukta rätt mycket avgas i expansionsburken !??, en B20 är ju inte den emmissions-vänligaste maskinen så lite borde det lukta !

.
Annars finns det säkert en verkstad som har ett reagens-test ,och är villiga att utföra ett test för några hundralappar !.
Re: Problem med kokande Duett
Postat: sön 16 okt 2011, 23:07
av LarsBd
Hur långt ifrån kylaren sitter fläkten? Om det är för stort avstånd blåser den bara runt luften mellan kylare och motorn och ingenting passerar genom kylaren.
Re: Problem med kokande Duett
Postat: mån 17 okt 2011, 00:22
av NisseHult
Och tändningen kan vara för högt ställd.
Re: Problem med kokande Duett
Postat: mån 17 okt 2011, 21:56
av bävernracing
de är välla 5 cm cirkus imellan kylare och fläkt. tändningen har jag även den ställt ner lite. provade även att ta bort strypningen idag, gick så in i skogen! men varm som fan blev den endå.