Sida 1 av 1

Tändningen

Postat: fre 07 okt 2011, 21:40
av kallevolvo142
Tjenna, någon som vet hur man kopplar el från tändninglåset te resten? va e de som ska ha ström för att bilen ska starta/tända? har en B21a. Tack på förhand! :)

Re: Tändningen

Postat: lör 08 okt 2011, 00:18
av Rådlös
Förr i världen sa ofta politiker när någon reporter ställde en svåröverskådlig fråga och dom körde fram en mikrofon framför politikern, "Jag tycker frågan är fel ställd!"
På något vis blir det samma sak med din fråga här. Allt skall fungera, kan man kort säga. Håller du på att renovera en bil och skall koppla upp den igen? Då bör du i så fall skaffa dig en verkstadshandbok där kopplingsschema ingår. Volvos blå Gör Det Själv-bok för 200-serien räcker långt i ditt fall. Då får du fram vilka kretsar som styrs av tändningslåset och vilka som ligger "direkt på batteriet". Även dom som styrs av något annat, t.ex ett relä när det krävs någon funktion. Elektrisk kylfläkt är ett sådant exempel som jag kommer på så här på rak arm. Det finns fler exempel. OD är ett annat exempel (går bara att lägga in när du kör på högsta växeln).

Re: Tändningen

Postat: lör 08 okt 2011, 15:58
av kallevolvo142
Ja jag håller på att renovera en 142a med b21a, tack for hjälpen ändå får väl ta o skaffa en sån där bok :)

Re: Tändningen

Postat: lör 08 okt 2011, 18:48
av Rådlös
OK!, en B21 i en 140.
Har du en instruktionsbok till 140'in? Där har du kopplingsschema med tändningslås och allt det som hör till i 140. Det mesta kan du nog "föra över" till en B21, men det kan vara vissa detaljer som fanns på B21, men inte på B20. Förkopplingsmotstånd t.ex. (Om det finns på din motor?) Därför är det värdefullt med båda typerna av böckerna. Om inte annat så att du får göra en egen dokumetation om du av någon nu okänd anledning skulle göra dig av med bilen. Alltså en enkel beskrivning av vad som är kopplat och hur. En presumtiv kommande ägare blir garanterat glad för det.

Till dom som undrar: Kopplingsschema till 140 fanns i instruktionsboken, men det är väldigt hoptryckt och snudd på svårläst, så det är med nöd och näppe att man kan få ut något av det. En A5-sida (15 x 21 cm) med schema och en A5-sida med textförklaring. I 240 var kopplingsschemat så omfattande och stort att det krävde 2 A4-sidor plus en rexrförklaring i dom tidiga årsmodellerna. Därför fanns det inte med i instruktionsboken längre. I den Volvo Gör Det Själv-boken för 200-serien som jag nämner finns scheman upp till och med årsmodell 1986. Där är kopplingsschemat 3 A4-sidor, och samma där, en helsida textförklaring.

Man kan också enkelt beskriva utvecklingen på elkopplingarna så här: Volvo Amazon har 4 säkringar i säkringspanelen. Volvo 140 har 12. Volvo 240, 1978 har också 12, men det växte med årsmodellerna. På slutet -93, vill jag minnas att det var 24. Min nuvarande, en V70 -08 har plats för 124 säkringar! Alla används dock inte, beroende på utrustningsalternativ, men i alla fall huvddelen av dom. Jag har inte sett kopplingsschemat för den bilen, men det är säkert en hel A4-pärm?