Sida 1 av 1

Fläkt B20E/F

Postat: sön 04 sep 2011, 16:22
av perfel01
Hur tar jag bort fläkten på en B20E/F? Det är en metallfläkt. Ska jobba mig inåt mot vattenpumpen.

Kylaren med slangar för oljekylet är demonterad. Fläktremmen är borta samt generatorn.

//Per

Re: Fläkt B20E/F

Postat: sön 04 sep 2011, 19:23
av LarsBd
Om du menar fläkten sitter slirkopplingen med en insexkruv i centrum sedan sitter det ett fäste på vattenpumpen, så du kanske bör ta bort kylaren för att komma åt. Annars syns det i reservdelskatalogen hur det sitter.

Re: Fläkt B20E/F

Postat: sön 04 sep 2011, 22:45
av perfel01
Min fråga var egentligen.

Hur får jag loss slirkopplingen? Insexskruven går bara runt. Tips på bra mothåll?

Vidare undrar jag hur stort spelet skall vara i slirkopplingen?

När jag känner på kopplingen så går det att känna ett märkbart stort spel. Hur skall det vara och vad gör jag åt ett eventuellt för stort spel??

//Per

Re: Fläkt B20E/F

Postat: mån 05 sep 2011, 13:07
av perfel01
För det första är det en B20F motor på en Volvo P1800E jag jobbar med.

Efter att läst på lite och varit i garaget och kollat, så kan upprinnelsen till mina frågor vara en defekt slirkoppling.

Efter att ha släppt på remmen är det ett oroväckande stor spel när jag rör på fläkten och slirkopplingen.

Har fått rådet att, om det går, byta ut slirkopplingen eller ta bort slirkopplingen och ansluta en 140-fläkt direkt på vattenpumpen. En distans bör sannolikt också anslutas för att få remmen att ligga jämnt över remskivorna.

Huvudfrågan kvarstår dock:

Skall jag använda en mutterknackare för att lossa den insexskruv som slirkopplingen är fäst med?

Är insexskruven vänster eller högergängad??

//Per