Sida 1 av 1

Bränsle - avdunstningskontroll

Postat: sön 21 aug 2011, 20:30
av perfel01
Hej

På min P1800E från 72 finns en burk innanför grillen som jag tror heter avdunstningskontroll. En slang kommer från insugningsröret och en från tanken. Jag tror burken innehåller ett kolfilter.

Tyvärr har den i nedre delen rostat sönder och den bör helt klart bytas ut. Tyvärr hittar jag ingen ny via de vanliga reservsdelsleverantörerna.

Går det köra bilen utan denna burk/kontroll, samt går det ta bort eller plugga igen slangarna som nu hänger fritt efter demonteringen?

Eller finns det någon annan lösning som jag tillfälligt kan använda mig av till jag hittar en ny reservdel?

Hälsningar

Per

Re: Bränsle - avdunstningskontroll

Postat: sön 21 aug 2011, 21:06
av Rådlös
Kolkanister heter det i dag, om det är den funktionen vi pratar om. Detta har alla moderna bilar i dag. Det ingår i miljötänkandet, så SBP kommer inte att godkänna bilen vid en besiktning.
Jag vet för lite om hur det ser ut i din bil, men om du inte hittar någon original, så kanske någon av dom moderna passar. Du kan väl börja med att fråga Volvo själva. Annars är väl din bil av ett sådant slag att det finns intresseföreningar för P 1800. Där kan du säkert få hjälp?
Som akutåtgärd gissar jag på att du bör plugga alla öppna slangar som hör till kolkanistern.

Re: Bränsle - avdunstningskontroll

Postat: sön 21 aug 2011, 21:12
av perfel01
Tack. Jag har en tråd ute på klubbsidan. Får se vad det ger.

Det är alltså ingen fara och plugga igen slangarna tillsvidare.

Funktionaliteten på bränslesystemet är alltså intakt utan kolkanister och bilen kan köras utan problem?

//Per

Re: Bränsle - avdunstningskontroll

Postat: sön 21 aug 2011, 22:16
av gnestakalle
Du bör inte råka ut för några speciella problem, hoppas det löser sig.

Mvh GK

Re: Bränsle - avdunstningskontroll

Postat: tis 23 aug 2011, 08:49
av perfel01
Fick det goda rådet att tillsvidare ta bort kanistern och sätta igen slangen från insuget. Slangen från tanken kan jag lämna orörd alternativt ta bort den också. Sätter jag igen den kommer det att "puffa" till när jag öppnar tanklocket pga det övertryck av bensinångor som skapas i tanken. Kommer att leta efter en ny kanister eftersom bilen är i bättre bruksskick/original.

Re: Bränsle - avdunstningskontroll

Postat: tis 23 aug 2011, 10:10
av Hasse63
Slangen kommer från förgasarna och luftar ur flotörhusen och ev. flödning kommer ut genom slangarna (händer "aldrig"). Man ska inte koppla samman förgasarna (HIF6) utan sätta ett T-rör och låta det gå tillbaka till insuget, till en Pet-flaska eller ut under bilen. Problem med besiktningen får du inte i, såfall skulle många ha det... bl a. jag. :wink:

Re: Bränsle - avdunstningskontroll

Postat: tis 23 aug 2011, 11:39
av Rådlös
Har inte P 1800E en insprutningsmotor? Så har jag trott i alla fall. :?: :?: :?:

Re: Bränsle - avdunstningskontroll

Postat: tis 23 aug 2011, 12:40
av Hasse63
Såg inte att det stod E men det är samma svar där förutom det om förgasarna.

:D