Sida 1 av 1

Toe in inställning PV544?

Postat: ons 17 aug 2011, 11:41
av Agneo
Hej!
Jag märkte till min förvåning när jag ikväll hade pärlan uppe på lyften att bägge yttre styrstagen hade fått ett jätte glapp i dom inre styrlederna!
Märkligt för den besiktades ju i våras utan glapp o har bara rullat ca 150 mil!
Jag fick snabbt ringt pv klubben och beställt två nya men nu till min fråga:
Jag funderar lite på det här med toe in justering!
Visserligen är ju dom stagen jag ska byta fasta i båda ändar och såvida längden är samma på dom nya så borde det väl bara vara att skruva dit... MEN när jag mätte med ett måttband mellan fälgarna på insidan framåt och jämförde det måttet bakåt på fälgen i ungefär samma höjd framför/ bakom framvagnsbalken så var måtten typ 1064mm fram och 1042mm bak! Ska det verkligen vara ca 2 cm toe out på dessa bilar?
Kanske ska prova hur det blir när bilen står på backen, kanske blir annorlunda då men finns det nån som vet hur mycket toe in eller out den ska stå original?

Nån som har en bra beskrivning på hur man lättast mäter in detta hemma utan hjulinställningsmaskin?

Mvh Agne


Inlägg: 15
Blev medlem: 07 11 02, 10:42
Ort: Orust

Re: Toe in inställning PV544?

Postat: ons 17 aug 2011, 20:22
av rd350
De ska stå någon millimeter toe in, har du stort glapp i stystagen så förklarar det de hela. Har man inga fastrostade justeringar så blir det inte så dyrt med en riktig hjulinställning. Sen finns de diverse "patentmetoder" bla. med ett långt skjutmått där du först tar måttet framför axeln och sedan bakom då ser du hur mycket toe in du har.

Re: Toe in inställning PV544?

Postat: mån 22 aug 2011, 19:12
av NickeGubben
En bräda mort vart hjuls yttersida, mät avståndet fram bak, palla upp bräderna så högt det går.
Eller lyft hjulen, snurra dom o dra en rits på däcken.
Sänk ner bilen 'fjädra den o dra lite fram o tillbaka, mät avståndet fram - bak på linjerna.
Ritsen på däcken kompenserar ev skevhet i fäljen.