Moderator: Moderatorer

#1249571
UnleashFusion skrev: sön 13 maj 2018, 13:12
DrivingVolvo skrev: sön 13 maj 2018, 12:31 Införskaffat nya däck, Nokian Hakka Blue 2. Samma dimensioner som tidigare men det ser inte ut som att de passar på fälgen? Någon som har någon idé varför? Såg det först efter att jag kommit hem från verkstaden.

https://imgur.com/a/0palyyf

nu vet jag inte vilken bil du har men känns som 17" fälgar bör man väl ha 225/50?
Kör en S40 -12. Hade tidigare Continentaldäck med samma dimensioner (17" 205/50) utan den där glipan. Kan det skilja i storlek mellan olika tillverkare trots samma dimensioner? Kanske får ta och ringa däckverkstan nästa vecka.
#1249572
Jag hade dessa fälgar på min V50 MY11, men ingen av de däckuppsättningar med originaldim. 205/50/17 jag han slita ut såg ut dådär.
Det ska ju snarare vara tvärt om, dvs att däcket skyddar fälgkanten.
#1249573
DrivingVolvo skrev: sön 13 maj 2018, 13:46
UnleashFusion skrev: sön 13 maj 2018, 13:12
DrivingVolvo skrev: sön 13 maj 2018, 12:31 Införskaffat nya däck, Nokian Hakka Blue 2. Samma dimensioner som tidigare men det ser inte ut som att de passar på fälgen? Någon som har någon idé varför? Såg det först efter att jag kommit hem från verkstaden.

https://imgur.com/a/0palyyf

nu vet jag inte vilken bil du har men känns som 17" fälgar bör man väl ha 225/50?
Kör en S40 -12. Hade tidigare Continentaldäck med samma dimensioner (17" 205/50) utan den där glipan. Kan det skilja i storlek mellan olika tillverkare trots samma dimensioner? Kanske får ta och ringa däckverkstan nästa vecka.
ring däckfirman, känns väldigt konstigt att om du nu haft samma dimension så ska det inte bli sådär stor glipa.
#1249587
Jim Profit skrev: sön 13 maj 2018, 13:14
mikethebik skrev:Servat XC70:n: och återigen undrat hur de tänkte när de designade vart kupefiltret skulle sitta. Inte helt enkelt att byta utan att plocka ner mer än nödvändigt. Blev som vanligt en del fula ord och nedlåtande omdömen om FoMoCo som ligger bakom en del av utvecklingen i den generationen av Volvo-bilar.
Mike
vart sitter filtret?
Under handskfacket till vänster i klimatanläggningen, vissa detaljer behöver plockas undan men monterar man ett styvt filter typ aktivt kol är det ett elände att få dit...

Mike
#1249589
mikethebik skrev: sön 13 maj 2018, 16:20
Jim Profit skrev: sön 13 maj 2018, 13:14
mikethebik skrev:Servat XC70:n: och återigen undrat hur de tänkte när de designade vart kupefiltret skulle sitta. Inte helt enkelt att byta utan att plocka ner mer än nödvändigt. Blev som vanligt en del fula ord och nedlåtande omdömen om FoMoCo som ligger bakom en del av utvecklingen i den generationen av Volvo-bilar.
Mike
vart sitter filtret?
Under handskfacket till vänster i klimatanläggningen, vissa detaljer behöver plockas undan men monterar man ett styvt filter typ aktivt kol är det ett elände att få dit...

Mike
De kolfilter jag satt i har varit ledade och lätta att få dit.
#1249620
SBergdahl skrev: sön 13 maj 2018, 16:27
mikethebik skrev: sön 13 maj 2018, 16:20
Jim Profit skrev: sön 13 maj 2018, 13:14
vart sitter filtret?
Under handskfacket till vänster i klimatanläggningen, vissa detaljer behöver plockas undan men monterar man ett styvt filter typ aktivt kol är det ett elände att få dit...

Mike
De kolfilter jag satt i har varit ledade och lätta att få dit.
Tyvärr inte mitt, dock går det att få dit med lite svordomar, men skillnaden mellan tidigare generationer är stor. Föredömligt är min C70 och S70, busenkelt!

Mike
#1249643
mikethebik skrev: sön 13 maj 2018, 19:57
SBergdahl skrev: sön 13 maj 2018, 16:27
mikethebik skrev: sön 13 maj 2018, 16:20
Under handskfacket till vänster i klimatanläggningen, vissa detaljer behöver plockas undan men monterar man ett styvt filter typ aktivt kol är det ett elände att få dit...

Mike
De kolfilter jag satt i har varit ledade och lätta att få dit.
Tyvärr inte mitt, dock går det att få dit med lite svordomar, men skillnaden mellan tidigare generationer är stor. Föredömligt är min C70 och S70, busenkelt!

Mike
Då är filtret felaktikt.

850 satt det under vindrutan på utsidan, samma på S70? Det är ju smidigare helt klart men förmodligen mer utsatt för fukt.
#1249661
Man kan inte köpa ”billigfilter” till varesej s40/v50/c30 eller s80/v70/xc60/v60. Filtrena ska typ rullas ihop och rullas in. Går på nån minut. Har nån gång fått ett hårt oböjbart filter, det är bara att kasta.
#1249783
TommyP86 skrev: sön 13 maj 2018, 22:23 Man kan inte köpa ”billigfilter” till varesej s40/v50/c30 eller s80/v70/xc60/v60. Filtrena ska typ rullas ihop och rullas in. Går på nån minut. Har nån gång fått ett hårt oböjbart filter, det är bara att kasta.
Det jag köpte var inget"billigfilter", det gamla som satt i tidigare var däremot ett billigare filter men betydligt lättare att montera...
Konstruktionen lämnar en del övrigt att önska, jag skruvar hellre i två timmar än jävlas i tio minuter.
Och mina S och C70 har filtren under plastschoket vid torpeden, mycket enkelt att byta men lite mera skruvande.
Lika gällde mina tidigare V70 och XC90, betydligt enklare att byta men mera skruvande.
Kupefiltret är exakt samma som till LandRover och kanske någon Ford?
Det finns många prylar som det står FoMoCo på när man plockar bort lite synliga delar och den dolda Forden kommer fram :x
Jag gillar Xc70:n, men gillar inte Fords rödpenna...

Mike
#1249806
Haha, jag är tvärt om. Skyr volvos egna lösningar som pesten. Även om det är lite missvisande med plattformsskillnader etc, men jämför att byta blinkerslampa fram på en v70 -05 och en v70 -10. Volvo kör med en hel låda skruvar, stötfångaren ska av och gud vet allt. Fårrd-plattformen har två sprintar.
Just kupefilter är kanon imo, fort gjort. V50 mfl är lite tråkigare med att man får lossa gaspedalen dock.
Alla är vi olika
  • 1
  • 935
  • 936
  • 937
  • 938
  • 939
  • 1849

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]