Sida 1 av 1
Byte av kamdrev på B18
Postat: mån 27 jun 2011, 13:04
av dei1034
Jag har en duett som kamdrevet (orig.fiber) smulats sönder och bilen lät som en stenkross sista biten innan jag kom fram. När jag plockat ur motorn och tagit bort kåpan över kamdrevet såg jag vad felet var. Kuggarna där drevet sitter på axeln var söndersmulade. Jag har nu fått tag i ett nytt, men då slår det mig, hur vet jag att det hamnar rätt i kuggen mot vevaxeldrevet. Eftersom kuggarna var trasiga kan det ju ha hoppat runt lite på axeln. Hur ställer man alltså in dreven mot varandra så det blir rätt?
Re: Byte av kamdrev på B18
Postat: mån 27 jun 2011, 18:08
av igelkottar
Har för mig att du ska 0:a motorn, dvs att du ställer alla drev mot den punkten
som ska finnas dels på drevet och dels mot någon del på motor/kåpa
Vevaxeldrevet ska vara mot 0 där du ställer tändningen.
Re: Byte av kamdrev på B18
Postat: mån 27 jun 2011, 19:27
av LarsBd
Kuggen på ena drevet och kuggluckan på andra drevet är märkta och dessa märkningar ska mötas.
Re: Byte av kamdrev på B18
Postat: tis 28 jun 2011, 09:00
av dei1034
Hej Lars, vad menar du med kuggluckan på drevet? Är det på fiberdrevet?
Re: Byte av kamdrev på B18
Postat: tis 28 jun 2011, 22:20
av Hasse63
Japp fiberdrevet har en skåra eller ett "tjörnslag" där i kuggluckan
Se länk nedan för fakta
Re: Byte av kamdrev på B18
Postat: ons 29 jun 2011, 08:42
av umekille
Kompis drev på hans amma combi for då han var
i Norge på tidigt 80-tal...han köpte nytt och bytte
men bilen gick inte bra samt drog kopiöst med soppa
på hemvägen sa han o skratta...typiskt Norrmän sa han
märket var sen han kollat mot ett svenskt drev felmärkt
:lol: