PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av twinkie
#541188
Tjena alla glada på jagrullar! det är såhär att min B20 läcker en jädrans massa olja, e ganska säker på att det är Filttätningen till vevaxeln som läcker och ska då byta den och packningen till transmissions kåpan. Då är nu frågan, hur ska jag gå till väga? är det bara att plocka ner allt, byta o sen slänga på igen eller är det mer jobb än så? Tacksam för alla svar!! MVH Twinkie
av Amarace
#541293
OM du tar loss transmissionskåpan måste du centrera kåpan också, annars kommer filtringen att nötas mer på ett ställe och till slut läcker den.

Om du däremot låter kåpan sitta kvar så är det bara o ta loss den gamla filtringen och sätta dit den nya (o som Hasse sa, låt den ligga i olja så den blir riktigt indränkt först).
av twinkie
#541395
okej då tackar jag för de ! men hur centrerar jag den då? slog en glimt i verkstadshandboken igår och där var det specialverktyg som antagligen e omöjligt att hitta :) har ni några tips? MVH
av Rådlös
#541396
En begagnad och uttjänt växellådsaxel, fungerar bra som centreringsdorn. Annar finns det fabriksnya att köpa, men dom kostar ju pengar också.
av twinkie
#541404
Rådlös skrev:En begagnad och uttjänt växellådsaxel, fungerar bra som centreringsdorn. Annar finns det fabriksnya att köpa, men dom kostar ju pengar också.
hmm... kan du förklara :) fattar inte riktigt hur du menar
av Amarace
#541408
Rådlös skrev:En begagnad och uttjänt växellådsaxel, fungerar bra som centreringsdorn. Annar finns det fabriksnya att köpa, men dom kostar ju pengar också.

Med en sån centrerar du ju kopplingen, det här är kåpan där filtringen sitter.

Bak brukar det gå bra att kolla med ögonmått eftersom man ser bra där, fram är det värre, har själv aldrig tagit loss kåpan då motorn suttit i bil (centrerat med ögonmått där också). Kanske går med bladmått.

Se till att släppa på tråget också så att inte det pressar på kåpan.
av Volvosson
#541410
En liten fundering bara.

Till skillnad från B18/B20, så har 164'ans B30 riktiga packboxar med gummiring
runt vevaxeln. Dessa packboxar håller tätt bättre och längre. Om jag inte minns
fel, så kan man ganska enkelt montera dessa packboxar även på B20-motorn.
av LarsBd
#541652
Centrering av kåpan sker enklast genom att montera filtringen i kåpan och skjuta på kåpan komplett med filtringen som då automatiskt centrerar kåpan. Oljetråget måste då vara borttaget eller lossat så att det inte stör centreringen, endast då man inte losssar tråget måste centreringsdonet användas. Enligt reservdelskatalogen har endast B20F till 240 dessa kåpor med radialtätning, alla andra har filtring.

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]