Sida 1 av 1

overdrive dtyp

Postat: fre 17 jun 2011, 23:04
av TRavens
jag har precis satt in en overdrive i amazon 67,,,det är en Dtyp,,, det går lätt att lägga i den,,men sen när jag ska lägga ur den så går det inte,,o den ligge i på alla växlarna,,men när jag stannar o stoppat motorn ,,så går den ur,,,jag har inte den kopplat via ett relä,,har kopplat den via en strömbrytare i kupen till brytaren på locket på växelådan,,,kan det vara solenoiden? mineralolja har jag i den 1,6 liter,,,när jag står still med motorn av o tändningen på,,,så hör jag det klicka till nere vid växelådan når jag trycker av o på på strömbrytaren,på alla växlar,,kanske är det kontakten på växelådan det är fel på?? väldigt tacksam för svar,,

Re: overdrive dtyp

Postat: lör 18 jun 2011, 13:08
av LarsBd
http://www.volvoamazonpictures.se/ Gå in på dokument-verkstadshandböcker och leta på avdelning 4 (43a) studera sedan felsökning i slutet av dokumentet.

Re: overdrive dtyp

Postat: lör 18 jun 2011, 18:58
av TRavens
LarsBd skrev:http://www.volvoamazonpictures.se/ Gå in på dokument-verkstadshandböcker och leta på avdelning 4 (43a) studera sedan felsökning i slutet av dokumentet.
jag hittade felet,,det var strömbrytaren på locket som var sönder,,så nu har jag kopplat direkt till solenojden från strömbrytaren i kupen,,får passa mej så den är ur när jag backar,,Tack för svaret,,,kan komma till pass senare

Re: overdrive dtyp

Postat: ons 22 jun 2011, 10:41
av P1800
Hej,

Jag tror att du kopplat fel. Även om kontakten skulle vara trasig så kan det inte orsaka det problem som du beskriver. Strömmen kommer ju från brytaren i kupen så om du den kopplas från så faller ju matningen till solenoiden. Naturligtvis kan kontakten vara fel men grundfelet måste ändå ligga i hur du kopplat.

Som du skriver är det viktigt att OD:n är urkopplad när man backar men det är också viktigt att förstå att den inte klarar det högre momentet på lägre växlar ån fyran. ( Det förekommer att motorsvagare bilar har möjlighet att koppla in OD också på trean.)

Re: overdrive dtyp

Postat: tor 23 jun 2011, 08:58
av TRavens
P1800 skrev:Hej,

Jag tror att du kopplat fel. Även om kontakten skulle vara trasig så kan det inte orsaka det problem som du beskriver. Strömmen kommer ju från brytaren i kupen så om du den kopplas från så faller ju matningen till solenoiden. Naturligtvis kan kontakten vara fel men grundfelet måste ändå ligga i hur du kopplat.

Som du skriver är det viktigt att OD:n är urkopplad när man backar men det är också viktigt att förstå att den inte klarar det högre momentet på lägre växlar ån fyran. ( Det förekommer att motorsvagare bilar har möjlighet att koppla in OD också på trean.)
det är kopplat rätt ,,,från säkringsdosan till strömbrytaren inne. till brytaren på locket på växelådan vidare till solenojden..klart ,,jag tog bort pluggarna inunder på solenojden och blåste rent där,, och bytte olja en gång till..men jag ska mäta strömbrytare på locket