Sida 1 av 1

Anliggande bromsar fram

Postat: ons 12 apr 2006, 10:49
av nrkchrille
Har bytt bromsok på min 142:a.
h.fram nytt utbytesok, vänster ok som innan utbyte på höger fungerade utmärkt.
Efter luftning har jag anliggande bromsar på båda oken
fram ??
Började med att lufta med bromspedalen sen med tryck från Biltemas fantastiska luftare.
Min teori är att huvudbromscylinderns packningar blev skadade vid första luftnings försöket, andra säger att det kan vara bromslangarna som behöver bytas.
Tacksam för förslag
/Chrille

Postat: ons 12 apr 2006, 12:30
av Perra N
Slangarna kan svälla inuti, och bilda proppar när vätskan ska tillbaka. Men du kan kolla det genom att kontrollera hur kolven rör sig tillbaka när du trycker in den. Den ska gå med ett jämnt motstånd, utan skiftningar i trycket. Om den skiftar, eller känns stum, är det bara att byta slangar!

Kärvande bromsok

Postat: ons 12 apr 2006, 15:05
av Rådlös
Jag hade liknande problem på en 145 för flera år sedan. Det visade sig vara skräp, rostflagor?, i oljan. Det gjorde att kolvarna kärvade och returen fungerade inte. Vänster fram låg på hela tiden, vilket syntes på att beläggen gick åt som smör i solsken. Vi upptäckte detta när vi tog isär oken och gjorde rent.
Nu vet man ju inte om man fick ut allt skräp. Rören är ju långa och det kan ligga utefter hela sträckan. Så det absolut säkraste är väl att byta bromsvätska i samband med renovering och luftning. Och det skall man väl egentligen göra med någon viss intervall? Och vem vet på en gammal bil hur det är skött tidigare?