Sida 1 av 1

B18 Problem

Postat: fre 17 dec 2010, 20:03
av Dixieman
Min b18 beter sig konstigt. Körde lite idag och det luktar typ olja å metall-bränt eller något sånt. Å när jag kmr hem så kollar jag i motorrummet. Stickan är svart och normal, men i ventilkåpslocket är det vitt. Kondens? han har ju bara stått sen igår i varmgarage. Topplockspackningen?
Han kokade för 8 dagar sen. Då rök det ånga som fasen. lagade kylaren.
Enligt min biltema-oljetrycksmätare ligger han på 3kg. men han har legat på 5kg vid gaspådrag och 3kg på tomgång innan. Nu ligger han på 3kg konstant. han känns inte nämnvärt slö eller så. dock så bluddrar han lite och vill dö när man gasar på när han är kall. (Varmgarage står han i)men efter kanske 10-15 sekunder så går han som han ska. när han är lite varmare så startar han direkt.

Hjälp någon?

Re: B18 Problem

Postat: fre 17 dec 2010, 21:41
av Hemulen
Om vi säger så här: Brukar du inte ha vitt klägg i ventilkåpan men plötsligt har det nu efter kokning så får man nog bli misstänksam. Drar vatten? Orolig tempmätare eller ryker vitt från avgaset? Kan också vara indikatorer för blåst packning. Kan ju även kompmäta den. Behöver inte läcka vatten ner i oljan utan vattnet kan ta en annan väg om packningen är gången. :???:

Re: B18 Problem

Postat: fre 17 dec 2010, 22:21
av Hasse63
Låter som toppackninen som är def... tips som ovan ...kan oxå bubbla i expantionsskärlet.

Vad du är gör så köp inte packningen på Biltema. Elring-packning som är original finns på "alla" biltillbehörsaffärer

Re: B18 Problem

Postat: sön 19 dec 2010, 16:46
av Dixieman
Kan det inte vara kondens bara? Jag har ju inte kollat det sen i början ac december. kan ju ha varit där sen i torsdags. Vitt ryker han inte, tempmätarn är inte konstig, Bubblar gör det inte var jag har märkt.

Re: B18 Problem

Postat: sön 19 dec 2010, 17:36
av Rådlös
Det vettigaste du kan göra nu för att komma vidare, är ett kompressionsprov.

Re: B18 Problem

Postat: mån 20 dec 2010, 23:16
av Dixieman
Vad händer om man kör med blåst topppackning?

Re: B18 Problem

Postat: tis 21 dec 2010, 21:23
av Frownlayer
i stora drag. motorn stannar. men det finns ju massor av orsaker varför den stannar. en är att kompressionen är så låg så motorn slutar gå. en annan är att motorn skär ihop. så byt den. det blir billigast.

Re: B18 Problem

Postat: ons 22 dec 2010, 11:20
av Hasse63
Vad som händer är att motorn kommer att gå på 3 cylindrar och tillslut så är det bara att kassera motorn. :-)-)
byt till en annan dock inte till biltemas.

Re: B18 Problem

Postat: lör 25 dec 2010, 13:00
av Dixieman
Okej, ta toppen ska lämnas in på planing. Sen skall väll toppen renoveras. Han har låtit som en symaskin det senaste.

Kan tillägga att Sandagymnasiet i Huskvarna skall få plana! 250kr är billigt tycker jag!

Re: B18 Problem

Postat: lör 25 dec 2010, 19:58
av Hemulen
250kr är ett riktigt bra pris för planing av topplock :D . Hoppas det löser sig nu.