Sida 1 av 1
Val av kamaxel B20 vilka hade Volvo org.
Postat: tor 25 nov 2010, 19:13
av Mikaelvanheden
Jag skall göra i ordning en B20 med lite mer hästar är original. Vilken kamaxel rekommenderas om man vill ha bästa möjliga hästar/vridmoment på låga varm och samtidigt ha en motor som inte går som en kratta på tomgång.
Vilka kamaxlar hade Volvo original i de starkaste motorerna?
Re: Val av kamaxel B20 vilka hade Volvo org.
Postat: tor 25 nov 2010, 21:12
av Frownlayer
d-kam ska du ha. om det bara är ett kamaxelbyte som du söker.
Re: Val av kamaxel B20 vilka hade Volvo org.
Postat: fre 26 nov 2010, 00:26
av Amarace
K fungerar ju lika bra (om inte bättre, i sort sett samma kam nästan).
"Värsta" kammen som satt original är K, satt på B20E 1974 (med K-jet).
Re: Val av kamaxel B20 vilka hade Volvo org.
Postat: fre 26 nov 2010, 06:56
av rd350
Jag har k på min, sambon har "d". Funkar lika bra tycker jag. Dock gör en Weber36/36 skillnad som natt och dag!

Re: Val av kamaxel B20 vilka hade Volvo org.
Postat: mån 29 nov 2010, 22:18
av Frownlayer
Amarace skrev:K fungerar ju lika bra (om inte bättre, i sort sett samma kam nästan).
"Värsta" kammen som satt original är K, satt på B20E 1974 (med K-jet).
Om man tittar på siffrorna så ligger k och d på samma, förutom duraktionen (så länge som ventilen är öppen) där d-kammen ligger på 3° mer. så teoretiskt så är det en vassare kam.
ska du ta det till min erfarenhet så är det inget som du känner någon som helst skillnad på.
Re: Val av kamaxel B20 vilka hade Volvo org.
Postat: ons 01 dec 2010, 08:37
av 240rally
Finns bätte kamaxlar än dom gamla dom som är framtagna på 70 talet D,K,F,R,S, satsa på en kam som är lite mordernare, tex KG17 är en bra kamaxel, jag använder den själv i min amazon ihop med lite tillsnyggad topp och dubbel SU, går som orginal på tomgång och starkare än både D,K
Re: Val av kamaxel B20 vilka hade Volvo org.
Postat: mån 27 dec 2010, 23:59
av Karaya
KG's kammar är bättre än de gamla D, R, S etc. Volvos kamkurvor skapades på 60-talet och det har hänt en del sen dess :)
Körde själv på 70-talet en PV 65:a med B20, 44/37, Weber 2x45 & S-kam. Den varvade drygt 6500 på 4:an (med 1-2 dec. höjd rallyfjädring) så runt 190 km/h gjorde den nog som bäst.
Re: Val av kamaxel B20 vilka hade Volvo org.
Postat: lör 15 jan 2011, 22:39
av Alfredo
Jag har för Mig att r- kammarna var dom bästa. byte själv kam, blev vssare