Sida 1 av 2

Renovering av en förserie-valp (3314)

Postat: mån 15 nov 2010, 08:40
av stode
Hej på er!

Jag har precis köpt mig en 3314 1960. Men till saken..

Har rivit ur gamla motorn som satt i (tog ner växellåda, fördelningslåda och motor)

Problemet är att motor som satt i var en b16 (6volt) och jag har för avsikt att få i en b18/b20. Hur gör man lämpligast när inte det finns sprängkåpor för att få ihop motorn med lådan? (kanske det finns, bara att inte jag har lyckas luska fram det.)

Tacksam för svar

/Erik

Re: Motorbyte b16 -> b18/b20 (3314)

Postat: mån 15 nov 2010, 10:53
av Rådlös
Jag har inget direkt svar på din fråga, men om du inte får någon hjälp härifrån, så kan du alltid kontakta den här firman: http://www.smt.nu/

Dom säljer adaptrar för ett antal motorer och kåpor, kanske också till ditt projekt?

Re: Motorbyte b16 -> b18/b20 (3314)

Postat: mån 15 nov 2010, 13:42
av stode
Rådlös skrev:Jag har inget direkt svar på din fråga, men om du inte får någon hjälp härifrån, så kan du alltid kontakta den här firman: http://www.smt.nu/

Dom säljer adaptrar för ett antal motorer och kåpor, kanske också till ditt projekt?
Jag är tacksam för alla tips!

Har mailat de nu så får se om jag får något svar.

Underligt att det är så svårt att få någon rätsida på det hela.. jag borde inte vara den första som ska stoppa i en b20 i en valp...

/Erik

Re: Motorbyte b16 -> b18/b20 (3314)

Postat: mån 15 nov 2010, 16:47
av Amarace
DU har ju en rätt så ovanlig Valp om den är från 1960 och har B16, jag har för mig nånstans i Bakhuvudet att serietillverkningen började först i slutet på 1961 och då med B18, medans förseriebilarna (kom väl -59) hade B16.

Så din fråga är ju rätt så ovanlig iomed att en Valp med B16 måste anses vara ovanlig.

Som svar på din fråga är det nog till att endera försöka få till nån adapterplatta, eller svetsa ihop en B18/B20 kåpa med den kåpa du har.

Re: Motorbyte b16 -> b18/b20 (3314)

Postat: mån 15 nov 2010, 17:59
av Arne
Du kan väl använda dig av B18 sprängkåpan och borra om två av hålen till växellådan så ska det passa mot B18 kåpan. Antagligen har du en M42 växellåda för B16, det är en mer tätstegad låda. Ett annat alternativ är att få tag på en M42 växellåda för B18.

Re: Motorbyte b16 -> b18/b20 (3314)

Postat: mån 15 nov 2010, 19:16
av Amarace
Och lite "bonnaktigt", skruva fast i dom övre hålen och spänn fast med två plattjärn i dom nedre

Re: Motorbyte b16 -> b18/b20 (3314)

Postat: mån 15 nov 2010, 21:20
av LarsBd
Det är väl inte större skillnad mellan B16 och B18 M40 växellådorna än att det går att fila upp hålen något så ska det passa sedan.

Re: Motorbyte b16 -> b18/b20 (3314)

Postat: mån 15 nov 2010, 21:37
av stode
Tack för bra svar!

Jag har kollat vidare på det här lite nu ikväll och efter lite mätningar och efter att ha läst ett PM (produktionsmeddelade) som volvo kom ut med -61 tror jag det var visade det sig att b16 kåpan är 20mm kortare än b18 kåpan. Dvs att troligen kommer ingående axel bottna i stödlagret.

Det går inte att fila upp 2 hål utan alla 4 måste borras om eftersom kåpan styr på "kragen" för ingående axel.

Lådan är 4 petad.

Jag måste nog sätta mig och cadda upp en adapterplatta som det ser ut nu om det inte är någon som har en växellåda att sälja till mig.

Har ingen lust att plocka över innehållet till en nyare låda (om det nu ens går)

Re: Motorbyte b16 -> b18/b20 (3314)

Postat: tis 16 nov 2010, 07:42
av stode
Amarace skrev:DU har ju en rätt så ovanlig Valp om den är från 1960 och har B16, jag har för mig nånstans i Bakhuvudet att serietillverkningen började först i slutet på 1961 och då med B18, medans förseriebilarna (kom väl -59) hade B16.

Så din fråga är ju rätt så ovanlig iomed att en Valp med B16 måste anses vara ovanlig.

Som svar på din fråga är det nog till att endera försöka få till nån adapterplatta, eller svetsa ihop en B18/B20 kåpa med den kåpa du har.
Det går nog inte att svetsa ihop en b16 kåpa med en b18 kåpa dvs Plåt-Gjutaluminium.

Har du koll på om det är något i övrigt som skilljer förseriebilarna mot de som gick i produktion?
Vad jag har sett är det endel kosmetiska skillnader, tex stansad kofångare och fasadventilatinen som sitter framtill på de "nyare" valparna finns inte på den här.

/Erik

Re: Motorbyte b16 -> b18/b20 (3314)

Postat: tis 16 nov 2010, 20:47
av Arne
Har du ingen bild så vi får se hur den ser ut? :D