Rykande generator b18
Postat: mån 18 okt 2010, 19:25
av duettjoel
Hejsan jag har ett problem med min Volvo duett från -67.
Bilen startar och går klanderfritt men efter motorn börjat bli varm så börjar det låta lite skumt från generatorn och ryka mer och mer. Röken ser ut att komma inifrån generatorn, kolen är bytta för inte allt för längesen och det har inte varit några problem tidigare. Det verkar inte heller vara remmen som är problemet.
Jag är såklart tacksam för alla ideer och förslag på hur jag ska gå vidare i livet efter ett problem som detta!
tackar / Joel
Re: Rykande generator b18
Postat: mån 18 okt 2010, 19:44
av gnestakalle
Jag skulle tro att du måste byta ut generatorn men det hade du väl räknat ut själv förmodar jag. Jag tror nämligen att det är lindningarna som brunnit men du kan ju ta isär generatorn först och kolla lite. Innan du kopplar in en ny generator borde du felsöka laddningssystemet så att det inte finns några kortisar eller annat. Nu kommer jag inte riktigt ihåg när vxlströmsgeneratorerna kom, har du likströmsgenerator i din bil?
Mvh GK
Re: Rykande generator b18
Postat: mån 18 okt 2010, 19:46
av duettjoel
Tacksam för ditt svar, jo jag har själv börjat tänkta lite i dom banorna.
Glömde också skriva i tråden att det är en Växelströms generator, och laddlampan lyser inte!
Re: Rykande generator b18
Postat: mån 18 okt 2010, 20:18
av gnestakalle
Här har du en guide för att felsöka ditt laddsystem, den är för växelströmssystem.
Felsökning av batteriladdningssystem.
LADDNINGSLAMPA.
Vid påslagen tändning, lyser laddningslampan? Om JA gå vidare till nästa punkt, "GENERATOR"
Om NEJ kontrollera att spänning från tändningslåset finns vid kretsens säkring, om spänning ej finns vid säkring mät då efter spänning vid anslutning på tändningslåset. Har du ingen spänning där så har du nog ett problem med ditt tändningslås. Om spänning finns vid anslutningen på tändningslåset kontrollera då att kabeln är hel mellan tändlås och säkring. Om spänning finns kontrollera att laddningslampan är hel, kontrollera säkring om den är hel, gör också rent hållaren för säkringen, om lampan fortfarande inte lyser kontrollera smal (0,75) röd kabel som går mellan laddningslampa och generatorns anslutning +61 (förväxla inte med tjock röd kabel på generatorn (6,0) på anslutning B +.
OBS NÄR DU JOBBAR MED KABLAR VID GENERATORN KOPPLA BORT MINUSPOLEN PÅ BATTERIET!!!
Mät upp för att säkerställa att nämnda krets(mellan laddlampa och generator) är OK.
GENERATOR
Kontrollera att generatorn sitter korrekt monterad. Kontrollera att rem eller remmar är felfria och korrekt spända (man trycker ned remmen mitt emellan remskivorna. djupet skall vara 6-8 mm).
KOPPLA NU BORT MINUSPOLEN PÅ BATTERIET!
Kontrollera att alla anslutningar till generatorn( lossa gör rent och anslut igen). Kabeln från anslutning B+ går ner till Startmotorn, lossa gör rent och innan du ansluter igen så mät upp att kabeln mellan generator och startmotor är OK. Passa också på att på samma sätt kontrollera kabeln mellan startmotor och batteriet. Anslut kablarna igen.
Ta loss och rengör batteriets kabelsskor en i taget, minuspolen först. Spänningsmät batteriet, om spänningen ligger vid c:a 10 V eller lägre kan det kasseras direkt eftersom batteriet troligen har en eller fler defekta celler mellan 11-12 V kontrollera batteriets syravikt med syraprovare. Om syravikten är låg så ladda batteriet och mät igen. Om spänningen fortfarande är låg när batteriet är obelastat så är det nog dags att skaffa ett nytt.
Anslut batterikablarna, pluspolen först. Starta motorn och lyssna efter missljud från generatorn.Skrikande ljud från generatorn innebär med stor säkerhet lagerfel och generatorn måste bytas. Stäng av motorn.
KOPPLA NU BORT MINUSPOLEN FRÅN BATTERIET, PLUSPOLEN SKALL SITTA KVAR!
TÄNDNINGEN SKALL VARA AV!
Koppla en testlampa mellan batteriets minuspol och minuspolens löstagna kabelsko.
Om du inte har en "riktig" testlampa så duger en vanlig 12V -lampa med anslutna sladdar, man kan också ansluta en voltmeter bara det kan indikera förekomsten av spänning. Förutsättningen för följande kontroll är att strömförbrukare som normalt får ström även när tändningen är av skall kopplas bort och då kan man börja med att plocka bort säkringen för klockan.
Om nu testanordningen inte indikerar så är denna del av felsökningen klar och du kan gå vidare men om den fortfarande indikerar så kopplar du bort kablarna från generatorn. Om testanordningen nu slutar indikera har du hittat ett fel i generatorn. Om testanordningen fortfarande indikerar så tar du loss säkringarna en efter en tills testanordningen slutar indikera för då har du hittat den eller de kretsar där fel finns. Dessa fel måste i så fall åtgärdas innan man kan gå vidare eller eventuellt så kanske du har funnit lösningen.
ANSLUT MINUSPOLENS KABELSKO OCH KONTROLLERA ATT BÄGGE KABELSKORNA SITTER KORREKT!
Starta motorn och anslut voltmetern till batteriet, nu skall du kunna avläsa mellan 14 och 15 volt. Slå på strålkastarna,spänningen skall nu sjunka för att sedan stiga igen om allt fungerar korrekt.
SYMPTOM_______________TROLIGA FELKÄLLOR
Om spänningen är för låg: Generatorns stator, rotor, dioder eller spänningsregulatorn.
Om spänningen är för hög: Byt spänningsregulator.
Kolla generatorkolen och släpringarna, om kolen är slut så köp nya och montera,var noggrann. Om släpringarna är i dålig kondition, byt då generator.
Om du skall byta generatorn, ta med den gamla av två anledningar, för de första så säkerställer det att du får en som är jämförbar med din gamla. Det kan också vara så att det finns renoverade utbytesgeneratorer och det brukar vara ekonomiskt fördelaktigt. Om du köper en renoverad se då efter att remskiva finns på den du köper annars måste du ta bort den från din gamla och montera den på den du köper.Likadant kan rekommenderas att du tar med den gamla regulatorn om du skall köpa en sådan men i det fallet är det bara för att du skall vara säker på att få en som passar.
Hoppas detta kan hjälpa dig.
Mvh GK