PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av buffonmk3
#452493
tjenare!
problem..
min tjej har en original renoverad Duett EPA ifrån 62, reggad som epa 75.
nu till problemet...

I 3 år har det inte varit några problem vid besiktning. tills i onsdags...
De hittar inte chassi numret. :oops:
Den lilla plåten plockades av och hela karossen blästrades och sprut spacklades på firma.
och nu skyller alla på alla vart den id-plåten har tagit vägen, (som skall sitta på torpedväggen på vänster sida över kupé fläkten... :???:

Pratade med en kille på svenska PV klubben och han sa att det går att bara stansa in nummer i en bricka och nita fast den på samma ställe, enligt honom godkände svenskbilprovning de (trotts allt så är den ifrån 1962)

I reg beviset står det "E.identifieringsmärkning" och under står det ett 5 siffrigt nummer, är det det numret som skall stå på plåten?

Och om någon råkar ha en Volvo duett ifrån 1962 så skulle jag vara evigt tacksam om man kunde få reda på EXAKT vart numret är instansat i karossen? (skrapar jag bort färg i onödan så får jag sova på soffan resten av livet.. :lol: )

Mvh Gustav
av LarsBd
#453104
Jag tror inte att Duett har något instansat identitetsnummer utan det enda som finns är typplåten som då är det viktigaste på hela bilen. Kontakta bilprovningen och fråga vad som gäller i ditt fall för om du stansar in ett eget nummer kan det betraktas som ett brott och leda till polisanmälan vilket är synnerligen onödigt.
av Amarace
#453229
Som Lars säger är den plåten det viktigaste som finns.

Duett har inget instansat, ingen av dom jag haft iaf.
av Amarace
#470305
petterad skrev:Förlåt om jag tar upp en gammal tråd, men båda mina duett från 62 har instansat nr på torpeden, över värmen.
Alltså under eller över typskylten då eller?
av LarsBd
#470642
Problemet med ett instansat nummer på torpeden är att ramen räknas som Duettens identitet och inte karossen. Frågan är då om inte ditt stansade nummer är ett hemgjort av någon tidigare ägare?
av petterad
#470665
Det är instansat några cm över värmepaketet (där värmen står originalt).
Den ena duetten jag hade var av norsk ursprung, den andra jag har nu, svensk.
BÅDA, har nummer på samma ställe. Om båda bilarna har detta gjord av någon
tidigare ägare vet jag inte.

Jag har ingen bild på detta, då bilen nu står till vinterlagring. Men om jag får
tid en dag kanske jag får tagit et kort på detta.

Men det är ju som det sägs en ram som räknas vara en bil identitet.
Men jag har inte lyckas hitta något på ramerna.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]