PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Häggen
#446476
Hejsan! tog mig an att renovera bakbromsarna på min volvo 142 -70 men när jag plockat sönder etta oket baki stötte jag på något som var för mig obekant och har ingen aning om dess funktion..

Det är pinnen inuti bromscylindern jag tänker på som skall gå in i kolven och inuti kolven finns också en massa saker den skall gå igenom och detta gör inget annat än kärvar räcker nästan att släppa ner kolven i cylinderloppet trycka väldigt lätt på den så sitter den fast. Krävs en hel massa kraft att få bort den igen. Är det någon slags låsning? Hur skall man göra för att få i kolvarna igen i cylindrarna? Har honat cylindrarna och slipat av kolvarna med sandpapper så det är väldigt fina och släta ytor så där är inte felet.. det är något med pinnen.. har också forskat mig fram till att det borde vara girling modell på dem
av Häggen
#446720
Det är bild nr 8 men man ser inte det på den där bilder har tagit bild av oket men inte hunnit ladda upp. Men däremot fick jag ett väldigt bra svar på denna fråga på ett annat forum som jag klistrar in hit. Så andra också kan ta del av infon!

"Det verkar som dina OK är utrustade med en sk ASB anordning. Det fanns bara på de bakre oken, och dom har en pinne inuti oket precis som du beskriver. Denna pinne skall passa in i ett motsvarande hål i kolven plus att det skall sitta en fjäder där också. ASB skall se till att kolvarna ligger på ett korrekt avstånd ifrån bromsskivan. Enligt litteraturen så skall det var en viss friktion mellan pinne, fjärder och kolv, men vad det betyder är inte lätt att veta. Dvs hur trögt får det vara när man försöker skjuta in kolven i oket. Däremot säger man att om pinnen är skadad måste hela oket bytes ut."
Användarvisningsbild
av filip2
#447198
för att få tillbaks kolvarna in i oket så är det helt ok att smörja upp det lite försiktigt med silickone spray.
av Häggen
#447319
Okej! näe man brukar inte det man har hamnat i så mycket trubbel med rostiga kolvar som inte går in tillräckligt långt så hade färdigt köpt nya packningar till oken så tyckte det var lika bra att ta upp å putsa upp de och byta packningarna då...

Okej får väl smörja där men något sådant då!

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]