Sida 1 av 2
Väldigt hög CO-Halt
Postat: mån 03 maj 2010, 22:15
av härskarinnan
Goddag goddag
Tänkte höra vad jag ska göra med min stromberg förgasare som jag har fått värdet 9.9 av de gokända 4.5 på co halten.
Det är ny olja, filter, stift m.m på den och det roliga är att även om bensinskruven är helt inskruvad så startar bilen utan problem när den är kall som varm, så det är ju något trassel, får för mycket bränsle eller något.
Nå tips? funderar på att köpa ny förgasare men vill helst slippa det :)
Re: Väldigt hög CO-Halt
Postat: mån 03 maj 2010, 22:35
av Larzan
När gjordes en mindre renovering av förgasaren? Munstycke, nål m.m. Finns satser att köpa och byta ut.
Re: Väldigt hög CO-Halt
Postat: mån 03 maj 2010, 22:42
av härskarinnan
Har inte en aning,
förra ägaren hade inte lagt ner så mycket jobb om man säger så
Men har du något bra ställe/sida där man kan köpa satser?
Re: Väldigt hög CO-Halt
Postat: mån 03 maj 2010, 22:48
av Rådlös
Här är en känd firma:
http://www.forgasarteknik.se/
Läs även det här:
http://www.braigasen.com/Forgasarjustering.htm
Colortune som nämns i texten går att beskåda på flera filmer på YouTube
Re: Väldigt hög CO-Halt
Postat: mån 03 maj 2010, 22:50
av härskarinnan
Börjar hitta lite bra sidor nu, Men tackar så mycket! :)
Re: Väldigt hög CO-Halt
Postat: mån 10 maj 2010, 02:51
av volvojonas
bensinskruven?är co halten för hög är nål och munstycke slitna
för att ändra munstycket måste du ha ett verktyg som man ändrar de med
får man inte ner värdet får de bytas
Re: Väldigt hög CO-Halt
Postat: mån 10 maj 2010, 07:44
av Frownlayer
de gamla förgasarna hade en skruv i bottnen...
Re: Väldigt hög CO-Halt
Postat: mån 10 maj 2010, 18:13
av Amarace
Sen är det ju inte bara nål o munstycke som kan orska nåt sånt, dålig flottörventil så den flödar över lite hela tidne orsakar också hög CO, likaså om choken är feljusterad.
Jag skulle först kolla upp flottörventilen och flottörnivån, sedan nål och munstycke.
Sen är det ju bra om vi får veta Bilmodell och Motor också :)
Re: Väldigt hög CO-Halt
Postat: tor 13 maj 2010, 19:33
av härskarinnan
Det är en 142:a med B20 :)
Men bytt till en annan förgasare och ska besikta den i morgon så får hoppas på det bästa!
slå i lite k-sprit eller E85 så blir de fint fint!
Re: Väldigt hög CO-Halt
Postat: tor 13 maj 2010, 19:35
av härskarinnan
volvojonas skrev:bensinskruven?är co halten för hög är nål och munstycke slitna
för att ändra munstycket måste du ha ett verktyg som man ändrar de med
får man inte ner värdet får de bytas
Soppa skruv då?
är lite dålig på namn
