PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av volvo142
#1888
Har fått tag i en B230FT motor, som jag tänkte försöka få i 142an.
Är medveten om att motorn lär lutas upp, bromsservot flyttas.
Ska oxå använda tråg och oljepump från B20 och fästen.
Frågan är? Hur krångligt är det att få elen att funka?
Får med hela härvan, dock ligger den i en sopsäck, så man lär få rätsida på det. Behöver jag ta ur innerskärmen för turbon?
Om det är så, hur bärande är de?

Tacksam för svar!

P.S: En 240 axel borde väll gå att få dit direkt? Är 74ans 142, ser ju likadan ut under som en 240.
av el-anders
#12415
Räkna med att elen tar tid. Men om du är förbered på det, tar det lugnt skaffar alla scheman så är det ju inget omöjligt jobb. Det är mycket nya spänningsmatningar så en elcentral från en 740 kanske är lika bra att försöka få in någonstans.
Är motorn från en 240 eller 740 förresten?
Oljepumpen från B20 är inte lika bra som nyare B21 - 23 pumpar. Men sätter du dit en ny så......
Tråget kanske också behöver svetsas in skvalpplåtar i.
Innerskärmen på en 140 är säkerligen ganska bärande, men man kan ju ändra formen på den utan att göra den så mycket svagare.
Kardanaxeln finns det ju ett antal tjocklekar på och ett antal olika medbringare, men har du tur som en tokig så kanske det passar.
Varför måste du luta upp motorn? Jag skulle försöka behålla så mycket lutning som det går.
Hur ska du kunna flytta bromsservot, den är ju ihopbyggd med kolven?
Ska du köpa en lös servo som på gamla engelska bilar?
av Nille
#42865
Tja!
Lite meck kan det vara med elen men har du fått allt ska det gå. Om du ska ha så att motoren inte lutas tror jag att du måste kapa i innerskärmarna för att få plats med turbon, innerskärmen kan du sedan ersättas med rör eller något liknade kolla på http://www.impellerheadz.com.
Sjäv behöll jag lutningen på min motor och svetsa egna motorfästen. Då passa turbon presis.
Sen till B230ft ca 165hk bör man byta frambromsar t.ex. volvo 164 ventilerade skivor det var va de sa till mig när jag snacka med bilprovningen.

Har en hemsida som du kan kika på http://www.volvo142.info.se

En undran bara, bl.a om rattvärmen verkligen […]

Stigande tomgång.

Om den startar lätt och går bra kall s&[…]

Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna, […]