Sida 1 av 1

Bästa trimmöjligheter, B30e eller a?

Postat: ons 17 mar 2010, 09:21
av turbokill
Som rubriken säger, vilken är bäst och smidigast att trimma? Vad skulle just du göra om du skulle trimma någon av motorerna?

MVH

Re: Bästa trimmöjligheter, B30e eller a?

Postat: ons 17 mar 2010, 13:39
av Ståhl
b30e har väl både insprut och fler ponnys än A motorn.

byt topp, kam, plana, porta,
sen vettefan om det finns extraktorgrenrör till b30

Re: Bästa trimmöjligheter, B30e eller a?

Postat: ons 17 mar 2010, 14:56
av bensinskalle
Ståhl skrev:b30e har väl både insprut och fler ponnys än A motorn.

byt topp, kam, plana, porta,
sen vettefan om det finns extraktorgrenrör till b30
Jorå de finns, tror KG har.

Ja skulle ta en A, för insprutningen behövs inte. Du hänger ju på 3 st weber 45:or istället ;)

Re: Bästa trimmöjligheter, B30e eller a?

Postat: tor 18 mar 2010, 13:45
av turbokill
Det lutar åt en B30e. För priset av tre weber så kan jag köpa en b30e motor med tanke på priset på webrar och att jag inte har så mycket egenskap av weber. Men är det någon som vet om det finns andra styrenheter till insprutet man kan köpa till B30e motorn?

Re: Bästa trimmöjligheter, B30e eller a?

Postat: tor 18 mar 2010, 19:33
av bensinskalle
styrenheter? menar du databox då eller?

E är väl mekaniskt sprut, så nåt sånt behövs inte i såna fall.

Fördelen med mekaniskt sprut är att det bara är att höja bränsletrycket i takt med att man ökar flödet i motorn. Går att göra på en intern tryckregulator, eller så fixar man en extern bränsletrycksregulator som man sätter på soppareturen

Re: Bästa trimmöjligheter, B30e eller a?

Postat: tor 18 mar 2010, 21:49
av Amarace
Det är elektroniskt på B30E, D-jetronic. Enda som hade mekaniskt på 140/164 var B20E -74.

Andra boxar finns inte såvitt jag vet, så det är nog till att fixa ett eftermarknadssystem isåfall.