Sida 1 av 1
Tändningen på en B30a
Postat: fre 22 jan 2010, 07:02
av turbokill
Hej! kort och gott så undrar jag hur tändningen ska stå på en volvo 164 med en B30a motor. Har nyligen bytt rotor, brytare och tändkablar och tändningen behöver ställas.
Tack för svar!
MVH
Re: Tändningen på en B30a
Postat: sön 24 jan 2010, 21:27
av bensinskalle
Tändförljden är 1 5 3 6 2 4
Nolla motorn, med andra ord första cylindern ska vara i övre dödläge vid tändfasen. Sätt dit din rotor, och då ser du vart den pekar. Sätt då på fördelarlocket och sätt 1:ans tändkabel i den kontakt som är närmast, har du inte rört själva fördelaren ska de passa av sig själv direkt, men har du haft loss den och inte satt tebax den exakt så får du vrida fördelaren så den kommer ungefär rätt för kontakten i locket med ett litet försprång.
Jag är osäker på åt vilket håll rotorn snurrar, har för mej den går motsols på de äldre snurrorna. Men de kollar du enkelt genom att ta av fördelarlocket och veva runt motorn för hand, så ser du åt vilket håll rotorn snurrar och då är de bara att sätta tändkablarna åt det hållet.
När du får igång motorn ska förtändningen vara ca 15-18 grader har ja för mej, är inte riktigt säker på de
Re: Tändningen på en B30a
Postat: sön 24 jan 2010, 23:18
av Amarace
Tändningen ska stå på 10 grader.
Brytaravståndet ska vara ca 0,25 (men bättre att ställa kamvinkel som ska vara 40 grader +-3)
Re: Tändningen på en B30a
Postat: tis 02 feb 2010, 21:09
av BRUTUS
Fick du ordning på tändning och ventil-spel ? Hör av dig så kan jag förklara på ett lätt sätt. mvh BRUTUS