Tändspolen brinner upp B20
Postat: tor 19 nov 2009, 12:02
av indybanana
Varfor slutar alla tandspolar att fungera efter ett tag? Har bytt tre stycken och nu ser det ut som om det ar dags igen. Maste vara nagon felkopplingen eller sa. Nar jag slar pa tandningen sa gar det fram strom till tandspolen men den ger ingen gnista. Micke
Re: Tändspolen brinner upp B20
Postat: tor 19 nov 2009, 13:30
av Rådlös
Det finns flera felorsaker. Har du rätt tändspole? Du kanske skall ha ett förkopplingsmotstånd? Är brytarna och kondensatorn friska och rätt inställda? Om du i stället har elektronisk tändning, har du rätt tändspole till det? Det finns dock ett elektroniskt system som inte "värmer upp" tändspolen:
http://www.123ignition.se/ Dyrt men effektivt!
Sedan kan det finnas "hemgjorda elkopplingar" som orsakar fel som man inte hade räknat med. Därmed inte sagt att det är du som har gjort det. Det kan ju vara någon "Glad amatör" som har gjort det innan du tog över bilen.
Re: Tändspolen brinner upp B20
Postat: mån 23 nov 2009, 09:33
av CalleV70
Normalt (men inte alltid) matas spolen med ca 8 V. I startögonblicket så matas den med 12 V för att ge bättre gnista och öka möjlighet till start. Om du har 12 V ( eller troligen 14 V ) när du kör, så lär du få bekymmer.
Denna 12 V kan man normalt hitta då det går en kabel från startreläts sekundärsida till spolen (dvs när startmotorn snurrar, går det en "direktkabel" till spolen). När jag släpper nyckeln så återgår det till reducerad spänning.
Testa gnistan med en 50-kronors testmojäng från Biltema som kopplas på exvis fördelarlocket
Lycka till