Sida 1 av 2

B20 som går ryckigt.

Postat: ons 11 nov 2009, 13:34
av Mus67
Hejsan.

Har nyligen räddat en 145:a -73 från att bli ett med naturen.
Den är nu besiktigad och används som bruksbil.
Finns saker att fixa, men det görs efterhand.
Det ända som riktigt stör är att den går ryckigt vid jämn hastighet och drar 1.2 liter/mil.
Den rycker ej vid accleration.
Motorn är en b20 (ej trimmad.) med en SU förgasare.
Fördelare bra. Ej glapp.
Tändningen ställde jag ner till 10 grader från 30 grader.
Har vakumförställning på fördelaren som inte används.(Det ver jag kan dra lite mer soppa. Men det finns ingen utgång på SU:n för det.)
Tändstifften såg bra ut och var likvärdiga på alla burkarna.
Har ej kollat kompet.

Finns det någon vänlig själ som har en ide vad det kan vara.
Är själv lite inne på att det kan vara förgasarproblem.
Skulle det vara så.
Vill jag ett bra råd om vad som skulle vara bäst.
Renovera SU:n. Byta till en annan förgasare.
Eller något annat.

Tackar på förhand.

Vänligen Anders

Re: B20 som går ryckigt.

Postat: ons 11 nov 2009, 17:31
av Frownlayer
tändningen på en b20 ska ligga mellan 22-24 grader. så den kan du ju ställa upp...

Sen verkar det som om du har en sliten nål och därför får du hög bränsleförbrukning.

Rycken kan vara tjuvluft och sliten förgasare. alternativt att tändningsdelar behöver bytas, som kablar, spole, brytare, rotor.
kontrollera även glappet i fördelaren.

kolla alla filter och även oljor och bromsar runt om. detta kan också leda till högre förbrukning.

Re: B20 som går ryckigt.

Postat: ons 11 nov 2009, 19:41
av Amarace
Frownlayer skrev:tändningen på en b20 ska ligga mellan 22-24 grader. så den kan du ju ställa upp...
Ska ligga på 21-23 grader, MEN det är vid 1500Rpm.
Vid normal tomgång (800rpm) ska den ligga på 10 grader.

Vakum till fördelaren fixar du genom att borra in en nibbel på förgasaren, eller byt till rätt slags förgasare. Du har troligen en som ska sitta i ett par, inte enkel, och då har du säkert fel nål också.
Ryckningarna är säkert tjuvluft, SU har tätningar på spjällaxeln där det kan läcka, samt att spjällaxeln säkert är glapp.
Sen kan felaktig flottörnivå spöka vad gäller förbrukningen.
Antar du redan har provat att justera munstycket på förgasaren?

SU är en bra förgasare, så den är alltid värd att renovera.

Re: B20 som går ryckigt.

Postat: ons 11 nov 2009, 20:50
av Mus67
Det ska säkert sitta i par. För det är pluggat på andra sidan.
Jag justerade den lite. För den var skruvad i botten.

Strombergare, är det något att satsa på?
Eller är det vettigare att skaffa en SU som är för enförgasarinsug eller renovera den jag har?

Bromsarna är nya och alla oljor och luftfilter är bytta .

Re: B20 som går ryckigt.

Postat: ons 11 nov 2009, 21:23
av Amarace
Hmm, pluggat på andra sidan, hur menar du då?

Och är skruven i botten så är munstycket i botten också, skruvar man in justerskruven så ger man den mer bränsle, skruvar man ut skruven ger man den mindre.

Jag tycker personligen att SU är bättre än Stromberg, men egentligen har det ingen större betydelse.

Re: B20 som går ryckigt.

Postat: ons 11 nov 2009, 21:56
av Mus67
Det är ett bränslerör på andra sidan förgasaren. Det är väl så att det ska gå bensin till nästa förgasare.

Är det inte där man ställer in CO:n?

Har inte skruvat med varken Stromberg eller SU.
Är det något som kan paja ( Typ någon packning som oftast går sönder) när man skruvar isär en SU?

Drar det mer med dubbla SU? Eller går det att få till det så att det drar runt litern?

Det ska orginal vara dubbla SU. Men jag vet ej om det är orginalmotor i bilen.

Re: B20 som går ryckigt.

Postat: tor 26 nov 2009, 13:50
av Mus67
Är det ingen som har något bra tips??????????????

Re: B20 som går ryckigt.

Postat: tor 26 nov 2009, 15:48
av Rådlös
Kanske inte så mycket direkta svar på dina frågor, och dom råd du har fått räcker nog långt. Men du kan ju kolla den här sidan lite: http://www.braigasen.com/Forgasarjustering.htm

Här kan du se vad handboken säger om din bil:

Bild

Och det stämmer väl rätt bra med tidigare svar.

Edit: På YouTube finns ett par filmer som visar en Colortune i användning:

Re: B20 som går ryckigt.

Postat: tor 07 jan 2010, 11:10
av Packa
Hej

Jag hade samma del på en gammal peugeot en gång. Startade fint, accade fint, men att bara åka raktfram i jämn hastighet var som fördömt.
Jag ville beställa en packningssats till förgasaren hos el och diesel handlaren i stan men han sa att innan vi gjorde det skulle jag kontrollera följande:

"Öppna huven när det är mörkt ute, starta och kontrollera att inte gnistan hoppar mellan tändkablar och gods".
Jag gjorde precis så och i mörkret där ute var motorrummet som en åsknatt i augusti.

Jag bytte tändkablarna och det blev som en ny bil.


Ha dé

Re: B20 som går ryckigt.

Postat: lör 09 jan 2010, 18:01
av bensinskalle
Stromberg funkar utmärkt så länge man håller koll på membranet och förgasaroljan.

Dedär med att det är pluggat, sitter det alltså ett dubbelinsug på din motor? I så fall är de ju bara att byta på en gång, för det är ingen mening att åka med ena hålet pluggat på ett dubbelinsug ( kan säkert medföra läckage ), och ja tror inte att det är så optimalt med flöde osv...