Sida 1 av 1

skillnad på elektroniskt och mekaniskt insprut på b20?

Postat: sön 27 sep 2009, 18:47
av volvodennis
hade tänkt slänga på insprut på min 142a med b20a. men vilket av dom två olika insprutningarna är lättast att hänga dit?
vet ju att man får sätta på en e-topp och en elektronisk bränslepump men vill veta precis vad som skiljer på dom två olika systemen?
tacksam för svar :)

Mvh Dennis

Re: skillnad på elektroniskt och mekaniskt insprut på b20?

Postat: sön 27 sep 2009, 19:04
av Amarace
Som det låter, mekaniskt är mekaniskt, elektroniska är elektroniskt :) Finns inga likheter alls mellan dom i princip. För K-jet (mekaniska) måste du ha en pump som klarar av att leverera det högre trycket som krävs också.

Mekaniskt är klart lättast att sätta dit.

Re: skillnad på elektroniskt och mekaniskt insprut på b20?

Postat: sön 27 sep 2009, 19:09
av volvodennis
okej okej :) men vad för pump klarar de trycket då och hur högt tryck snackar vi? :)

Re: skillnad på elektroniskt och mekaniskt insprut på b20?

Postat: fre 02 okt 2009, 18:04
av volvodennis
hur mkt tryck behöver de mekaniska sprutet?

Re: skillnad på elektroniskt och mekaniskt insprut på b20?

Postat: fre 02 okt 2009, 18:39
av Rådlös
Jag har inget hållbart svar, men det torde röra sig om 3 ~ 4 bar. Och sedan bör du ha lite reserv till det, så kanske 5 ~ 6 bar? Men detta är rena spekulationer.
Men om du väljer en speciell donatorbil, så tar du ju all aktuell utrustning från den. Då blir det ju mest komplett och störningsfritt.

Bara ett litet klarläggande, om du inte visste det förut: Bilen går inte bättre, snabbare eller starkare bara för att du har en värstingpump. Det är många andra faktorer som är inblandade i den ekvationen. Och det måste stämma i slutändan, cylindern.

Re: skillnad på elektroniskt och mekaniskt insprut på b20?

Postat: fre 02 okt 2009, 19:10
av Amarace
Systemtrycket ligger runt 4,5-5,5bar, styrtryck på runt 3,5bar.
Pumpen ska klara av minst 5bar och leverera drygt 100l/h.

Detta är generellt för K-jetronic, så lite upp o ned kan det variera. Har inga uppgifter till just B20E

Re: skillnad på elektroniskt och mekaniskt insprut på b20?

Postat: fre 02 okt 2009, 19:24
av volvodennis
okej okej men kan man då typ ta en pump från 740 med b230f elr den är för klen?

Re: skillnad på elektroniskt och mekaniskt insprut på b20?

Postat: fre 02 okt 2009, 19:55
av Amarace
Nä, den är för elektroniskt sprut, du ska ha en från en E (B20/21/23/230E, B21ET, B27/B28E) för Mekaniskt sprut.
Ävne andra märken hade ju K-jet, Audi, VW, Ford m.fl.