Sida 1 av 1
B20 motor som blir sur
Postat: mån 03 aug 2009, 00:22
av zuzu77
HJÄLP!!!
Jag har en båt med inombordare, volvo B20 motor,
När jag är ute och fiskar, trålar jag bara, efter en stund när jag ska ge den gas så vill den inte, det känns som den får för mycket eller för lite bensin, efter en stund (5min) så ger den ifrån och fungerar som den ska. någon som känner till problemet?
Re: B20 motor som blir sur
Postat: mån 03 aug 2009, 13:42
av Frownlayer
det bästa är nog att du kollar upp dina värden på avgaserna, där har du nog svaret. alternativt att du testar att flytta upp munstycket i botten på förgasaren lite, det kan hjälpa.(om du är säker på att den surar för dig)
Re: B20 motor som blir sur
Postat: tis 04 aug 2009, 00:14
av zuzu77
Frownlayer skrev:det bästa är nog att du kollar upp dina värden på avgaserna, där har du nog svaret. alternativt att du testar att flytta upp munstycket i botten på förgasaren lite, det kan hjälpa.(om du är säker på att den surar för dig)
jag va ute med den idag och lossade på ena tändstiftet och kulle kolla om den får tänning då sprutade det ut vatten eller något genom tändhålet rakt upp i ögat på en polare, det va en ordentlig stråle på en meter som kom, han har aldrig varit med om något liknande, han har gjort likadant förr,
Re: B20 motor som blir sur
Postat: tis 04 aug 2009, 08:16
av Frownlayer
då har du troligtvis en topp-packning som e klar för byte, för kommer det in vatten där så e det troligtvis det.
Re: B20 motor som blir sur
Postat: tis 04 aug 2009, 21:04
av zuzu77
Det va topp- packningen, ska byta ut den imorgon och plana toppen, vet du något om avgaslimpan eller vad den nu heter?
och vet du något om hur och vad man gör för att konvertera om så den klarar blyfri bensin?
Re: B20 motor som blir sur
Postat: ons 05 aug 2009, 08:51
av Hasse63
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 12&t=43611 Tänk på att en marintopp är speciel... KG har gör /har också vill jag minnas.
Re: B20 motor som blir sur
Postat: ons 05 aug 2009, 13:44
av Rådlös
Är avgaslimpan dålig på något sätt?
Dom kan rosta sönder med tiden. Eftersom man inte ser något på insidan, så provtrycker man dom med luft för att söka läckor. Dom går inte heller att laga, så det blir en ny (begagnad?) som gäller. Har du sötvattenkyld eller sjövattenkyld? Alltså: Har du en värmeväxlare till kylningen eller cirkulerar sjövattnet rakt igenom motorn?