Nyfrälst i Amazoner, nybörjartips uppskattas.
Postat: fre 03 apr 2009, 16:55
Hej allesamman!
I slutet finns en komprimerad men tråkigare version av inlägget.
Situationen är denna:
Jag kan inte särskilt mycket om motorer/mekanik i bilar. Men har sedan länge velat lära mig.
Amazoner är en av dom snyggaste bilar jag känner till, alltså är det en sådan som ska bli mitt "läromedel".
Svetsare samt diverse vänner med mer eller mindre begränsad kunskap om bilar finns att tillgå.
Min målsättning är att införskaffa en bil som är körbar vid köptillfället men som hade mått bra av både rostlagning och en del mekande med motor/bromsar/växellåda osv. I slutändan vill jag ha en väl fungerande fin bil som jag kan vara stolt över att ha haft del i återställandet av.
Är jag galen som väljer en Amazon som "läromedel"? Är min uppfattning om Amazoner felaktig vad gäller att dom är lättmekade och att reservdelar finns att hitta billigt?
I slutändan vill jag egentligen ha en Amazon som på utsidan ser ut som orginalbilen förutom en lätt sänkning samt fälgar i american racing-stil, allt enligt mig smakfullt och stilrent utfört. Detta kommer att ske inom de närmsta året så det är inte så bråttom. Under huven vill jag däremot att det ska vara lite roligare.
Alltså undrar jag också vad man kan göra på den fronten.
Jag har läst en del om att en automatlåda från en 960+adapter är ett bra val tillsammans med 140hk motorn från en 850. Synpunkter?
Skivbromsar fram krävs för att få ha en motor med upp till 150 hästar, så mycket vet jag. Skivbromsar fram blev väl standard från -67, eller?
Vad tror ni om kostnader på det här? Ny motor+låda kommer inte att ske i första taget, så komplett bil från början får det bli.
Som exempel hittade jag detta på blocket:
"960 automat låda 26000mil växlar bra 800kr"
"motor 140 hk (B5252S) 7000 mil 5000:-"
Kan man lita på en växellåda för 800 kr? Trodde dom var mycket dyrare.
Är något av detta riktiga fynd så att jag kan räkna med högre priser när det väl blir dags för inköp?
Den kanske viktigaste frågan är väl: Vad ska jag vara uppmärksam på när jag går och tittar på bilar? Förutom det allra vanligaste alltså.
Otroligt tacksam för alla svar. Ett brinnande engagemang för att lära finns, nu ska det bara bli verklighet av det också!
*******************************************************
KOMPRIMERAD VERSION:
Mycket begränsade kunskaper. Vill lära mig. Gillar Amazoner.
Är dem "lättmekade", är reservdelar lättfunna?
När blev skivbromsar fram standard?
Vad ska jag vara uppmärksam på vid inköp?
140 hk motor från en 850 + automatlåda från 960 har jag läst lite om, verkar vettigt. Synpunkter?
*******************************************************
Än en gång stort tack på förhand till alla som tar sig tid till att hjälpa mig nu i början.
I slutet finns en komprimerad men tråkigare version av inlägget.
Situationen är denna:
Jag kan inte särskilt mycket om motorer/mekanik i bilar. Men har sedan länge velat lära mig.
Amazoner är en av dom snyggaste bilar jag känner till, alltså är det en sådan som ska bli mitt "läromedel".
Svetsare samt diverse vänner med mer eller mindre begränsad kunskap om bilar finns att tillgå.
Min målsättning är att införskaffa en bil som är körbar vid köptillfället men som hade mått bra av både rostlagning och en del mekande med motor/bromsar/växellåda osv. I slutändan vill jag ha en väl fungerande fin bil som jag kan vara stolt över att ha haft del i återställandet av.
Är jag galen som väljer en Amazon som "läromedel"? Är min uppfattning om Amazoner felaktig vad gäller att dom är lättmekade och att reservdelar finns att hitta billigt?
I slutändan vill jag egentligen ha en Amazon som på utsidan ser ut som orginalbilen förutom en lätt sänkning samt fälgar i american racing-stil, allt enligt mig smakfullt och stilrent utfört. Detta kommer att ske inom de närmsta året så det är inte så bråttom. Under huven vill jag däremot att det ska vara lite roligare.
Alltså undrar jag också vad man kan göra på den fronten.
Jag har läst en del om att en automatlåda från en 960+adapter är ett bra val tillsammans med 140hk motorn från en 850. Synpunkter?
Skivbromsar fram krävs för att få ha en motor med upp till 150 hästar, så mycket vet jag. Skivbromsar fram blev väl standard från -67, eller?
Vad tror ni om kostnader på det här? Ny motor+låda kommer inte att ske i första taget, så komplett bil från början får det bli.
Som exempel hittade jag detta på blocket:
"960 automat låda 26000mil växlar bra 800kr"
"motor 140 hk (B5252S) 7000 mil 5000:-"
Kan man lita på en växellåda för 800 kr? Trodde dom var mycket dyrare.
Är något av detta riktiga fynd så att jag kan räkna med högre priser när det väl blir dags för inköp?
Den kanske viktigaste frågan är väl: Vad ska jag vara uppmärksam på när jag går och tittar på bilar? Förutom det allra vanligaste alltså.
Otroligt tacksam för alla svar. Ett brinnande engagemang för att lära finns, nu ska det bara bli verklighet av det också!
*******************************************************
KOMPRIMERAD VERSION:
Mycket begränsade kunskaper. Vill lära mig. Gillar Amazoner.
Är dem "lättmekade", är reservdelar lättfunna?
När blev skivbromsar fram standard?
Vad ska jag vara uppmärksam på vid inköp?
140 hk motor från en 850 + automatlåda från 960 har jag läst lite om, verkar vettigt. Synpunkter?
*******************************************************
Än en gång stort tack på förhand till alla som tar sig tid till att hjälpa mig nu i början.