PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1083914
Jag regbesiktigade min duettrod som ombyggt fordon (1960:a, B16 60hk original) med B20A utan problem, original trumbromsar - enda kravet var en B18 framvagnsbalk.

Hängande pedaler kräver sitt i en Duett (trångt) Amazonens ställ är lite mindre men inkräktar även det på värmepaketets plats.
Ett tips är att leta pedalställ från Mercedes W114 1968- du får ett smidigt alufäste som sitter med fyra bult i torpeden, dessutom ungefär samma lutning på torpedväggen som Duetten sen funkar kopplingscylindern även ihop med Amazonens slavcylinder som du bultar rätt på original B18 kopplingskåpa.
Bild
Något som jag blev förvånad över var att det var 5-bultade nav. Jag trodde att det skulle vara 4a? Man slutas aldrig förvånas.
??:-/ Fembult har väl Volvo alltid haft, frånsett S/V 40 och första årsmodellen av 850?
#1083929
P210 skrev: Fembult har väl Volvo alltid haft, frånsett S/V 40 och första årsmodellen av 850?
Första årsmodellerna av PV 444 hade 4x16" fälgar och 4 hjulskruvar. Var kanske bara A modellen som hade det (till -50 års modell)
#1084373
lennarte skrev:
P210 skrev: Fembult har väl Volvo alltid haft, frånsett S/V 40 och första årsmodellen av 850?
Första årsmodellerna av PV 444 hade 4x16" fälgar och 4 hjulskruvar. Var kanske bara A modellen som hade det (till -50 års modell)
4 bultat fanns t.o.m. 444 B modellen 444 C kom som första PV med 15" och 5 bultad.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]