PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#254323
Hej alla glada.

Jag ska ge mig på att stoppa i en B230-motor och drivlina från 740, 940 i en Duett.
Det här kommer bli mitt första stora projekt och tänkte kolla om det var någon/några som har gjort något liknande och som har tips och råd till en nybörjare. Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Hur passar 140-seriens framvagn i en duett?
Kommer man kunna använda den gamla huvudbromscylindern osv till skivbromsar?
Kommer bilden gå att registrera och få laglig med ny motor osv?

Mvh Stefan
#254326
Låter som ett roligt projekt.
140 framvagn passar alldeles utmärkt på duett.
jag tror du får lov att ta bromsservo och allt från 140.
Klart den kommer gå att regga in med den nya motorn, dock måste du regga om den och väga den och allt sånt innan. :wink:
Men kan bli mycket roligt projekt somsagt!
Du kan ju alltid leta reda på någon som satt 140 framvagn på en duett innan och höra exakt vad som behövs göras. Lär finnas endel på sävar,g.org... kanske t.o.m här. :roll:
#254333
Roligt med tufft - för en nybörjare. Men har satt ett år som tidsplan så det borde vara genomförbart. :)

Men vad skönt att det passar. Då har man ganska mycket klart bara på att byta framvagn. tack.

Jaha, okej. Jag har aldrig gjort sånt förut. Borde gå att få information hos vägverket antar jag?

Tack för svaret! mvh stefan
#254348
Har för mig det bara är 82hk som är godkännt i en Duett (en original B20 alltså), så genast stöter du på problem. Så då är väl andra vägen att gå att regga om som ombyggt fordon med allt vad det innebär, men det är ju ingen garanti att du får ha högre effekt, allt annat på bilen måste ju vara gjort för effekten.

Angående framvagn o.s.v. Skulle jag gjort det skulle jag ta allt i bromsväg från en 140, då vet du att allt fungerar tillsammans utan problem. Framvagnen har jag för mig man måste göra om i ramen för att få fast.
#254363
Är det sant? Jag är ju som sagt väldigt oerfaren när det gäller sånt där.
Med skivbromsar runt om och en orginal b230(typ 120 hk?) Vad tror du om möjligheterna. Jag räknar inte med att det här ska vara lätt. Men är det genomförbart? Och kommer man har råd att registrera den som ombyggt fordon?

Aah, men det där med bromsarna är nog en bra idé. tack.

Okej. Göra om? Hur menar du då. Typ nya bulthål osv?

Mvh Stefan
#254383
Det jag undrar är i vilken kategori mitt projekt hamnar under? För jag bygger ju inte bilen helt och hållet från scratch liksom. Jag ska byta ut motor, växellåda, bakaxel och bromsar.
Jag ursäktar min oerfarenhet. Det känns som att jag ska inse att jag har tagit mig för mycket vatten över huvudet. Men nu har jag satt igång - Och då måste jag genomföra det.

Mvh Stefan
#254389
Gå in på sidan jag länkade till och klicka på "bilar" längst upp sen klickar du på "Info ombyggnad" så får du fram precis vad du måste göra för att få bilen i de olika klasserna, du får leta lite själv också. :wink:

På det lilla jag har läst så kommer ditt bygge gå under "ombyggt fordon" dvs om du byter det du har skrivit här ovan.
#254397
Amarace skrev:Har för mig det bara är 82hk som är godkännt i en Duett (en original B20 alltså)
Inte ens en original B20A går att lagligt ha i en Duett då vridmomentsgränsen på 15,5kpm överskrids med 0,5kpm (DIN).
#254798
Tack för alla svar. Besöket på SFRO's hemsida gjorde en ju lite klokare i alla fall.

Idag så gjorde jag det första steget i projektet - jag köpte en Duett - 65. Nu ska allt rivas och orginaldelar ska säljas. Så om någon är intresserad eller vet någon som är, så är ni välkommna att säga till.

Något som jag blev förvånad över var att det var 5-bultade nav. Jag trodde att det skulle vara 4a? Man slutas aldrig förvånas.

Mvh stefan
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]