Sida 1 av 1
Kamaxel i PV-Sport?
Postat: ons 27 aug 2008, 20:08
av axelmds
Hej!
Min morbror har en gammal PV Sport (B18 med dubbla SU) som är så gott som bort rostad och som bara står..
Den skall som småning om skrotas men tänkte sno motorn. För den är ju inget fel på.
Men visst är det värre kamaxel i PV Sport modellen?
Och vad är det för kamaxel?
Re: Kamaxel i PV-Sport?
Postat: ons 27 aug 2008, 21:02
av yel_low
det sitter nog en D-kam eller motsvarande äldre profil, kostar inget att köpa en ny kam till de motorerna och ofta är kammarna nerslitna...
:|
Re: Kamaxel i PV-Sport?
Postat: tor 28 aug 2008, 01:27
av Amarace
yel_low skrev:det sitter nog en D-kam eller motsvarande äldre profil, kostar inget att köpa en ny kam till de motorerna och ofta är kammarna nerslitna...
:|
D är relativt modern i det sammanhanget, kom först 1970 på B20E :)
Kammen lär nog vara en A eller B beroende på Årsmodell. Fast jag har för mig B kom först på årsmodell 66 på B18D, så då är det nog en A i den.
Förövrigt synd att skrota en Sport :(
Re: Kamaxel i PV-Sport?
Postat: tor 28 aug 2008, 19:18
av axelmds
EDIT: glömde att skriva att det är en 65' års modell
Det känns tungt. Jag vet inte vad min käre morbror kommer göra ifall han säljer delar från den eller ifall han skickar hela fadderullan till skroten.
Men den är riktigt rostig. Skulle se här om dagen
hur rostig den var... hela bagage utrymmet är nästan borta o köra en mejsel genom golvet är inte övernaturligt. Det är synd

Re: Kamaxel i PV-Sport?
Postat: lör 30 aug 2008, 13:04
av Arne
Alla PV Sport hade A-kam. Skillnaden är endast de dubbla förgasarna och tändfördelare utan vacumregulator. På -66 års modell med 95 hk var det en tunnare toppackning. I övrigt skiljer sig inte Sporten något förutom att generatorn var lagrad med kullager även vid den bakre gaveln.
Re: Kamaxel i PV-Sport?
Postat: lör 30 aug 2008, 18:05
av axelmds
Tack för hjälpen :)
Re: Kamaxel i PV-Sport?
Postat: mån 01 sep 2008, 10:06
av LarsBd
Arne skrev:förutom att generatorn var lagrad med kullager även vid den bakre gaveln.
Är du säker på detta? vad jag har sett så hade endast b18b kullagrad generator.
Övriga med A och D motorer hade glidlager i bakre gavel.